Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mosesson: "Reklam är djävulens redskap"

Publicerad: 3 Juni 2015, 14:49

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Den blivande sommarvärden Hans Mosesson tjänade över 40 000 i månaden på rollen som Ica-Stig. Men den gamla proggaren tycks inte ha övergett sina åsikter om reklamens roll i samhället.


Ämnen i artikeln:

Hans MosessonSommar i P1IcaIca-Stig

En av årets sommarvärdar är Hans Mosesson, som efter 13 år valde att sluta som Ica-Stig. Efter att de 58 sommarvärdarna presenterats intervjuades Hans Mosesson av Ulf Elving, och gav där uttryck för sin delade inställning till reklam.

”Reklam är lite grann djävulens redskap”, skrattade Mosesson på frågan om han själv påverkas av reklam.

I början av 70-talet avbröt Mosesson läkarstudierna i Lund för att bli sångare i proggbandet Nationalteatern. Han har tidigare berättat hur han länge tvekade inför att medverka i Icas reklamfilmer.

”Jag sa ja till fem avsnitt och det var jag väldigt tveksam till. Jag har alltid sagt nej till reklam, det ska man vara försiktig med”, sade han till Dagens Media i vintras.

Under sina 13 år som Ica-Stig hann Mosesson göra över 500 reklamfilmer, vilket gav fina inkomster. Enligt Expressen kunde Mosesson ta ut en lön på cirka 40 000 – 50 000 kronor per månad. År 2013 deklarerade han en förvärvsinkomst på 2 167 800 kronor.

Hans Mosessons sommarprogram sänds den 28:e juli, och kommer delvis handla om historien bakom Ica-Stig.

”I mitt sommarprogram kommer jag att berätta varför jag hamnade som höna i en bur i holländsk tv och hur det så småningom ledde till rollen som Ica-Stig”, säger Mosesson till Sveriges Radio.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.