Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Motattacken: Kampanjar FÖR adblockers

Publicerad: 8 september 2015, 07:47

Mediebranschen bedriver ett krig mot adblockers som drabbar deras annonsintäkter. Nu slår ett adblock-företag tillbaka.


Ämnen i artikeln:

AdblockMobilMobiloperatörFinancial Times

Resumé har vid flera tillfällen berättat om mediebranschens bekymmer med den ökande användningen av adblockers. Så sent som igår rapporterade vi att IAB undersöker möjligheten att stämma företag som tillhandahåller annonsblockerare.

I måndagens Fincancial Times går företaget Shine (inte att förväxla med produktionsbolaget) ut med en annons som går till motattack på den digitala annonsbranschen. Budskapet är att mobila annonser slukar en stor del av den datamängd som konsumenterna betalar för genom sitt abonnemang. Samtidigt tjänar medier och annonsörer miljontals kronor på att exponera kommersiella budskap.

"Konsumenter ska inte behöva subventionera deras affär" slår Shine fast i annonsen.

Därför vänder de sig nu till mobilbranschens egna organ GSMA och kräver att de formar en enad front i frågan, skriver Adage. De vill också att operatörer inför en "zero rating" som undantar vissa typer av data från den mängd som konsumenterna betalar för. I ett upprop kan de som håller skriva under en protestlista.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.