Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mother i glada strumpor

Publicerad: 25 November 2010, 07:33

Happy Socks går i nästa vecka ut i en storkampanj i Sverige och Danmark. Kampanjkostnad: 4,5 miljoner kronor. Bakom står reklambyrån Mother New York. Se den nya kampanjen här.


Ämnen i artikeln:

MotherHappy Socks

truefalse

– Vi ville jobba med några av de mest kreativa i världen som har stor förståelse för USA och Sverige, säger Happy Socks vd och grundare Mikael Söderlindh.

Happy Socks färgglada strumpor sprids just nu över världen. Sedan företaget startade för drygt två sedan har det lanserats i ett 30-tal länder.

Nu väljer företaget att för första gången gå ut brett

– Både i Danmark och Sverige har vi hög penetration och försäljning, vilket gör att vi nu känner att det är dags att börja kampanja, både för vår och för våra återförsäljares skull, säger Mikael Söderlindh.

Kampanjen, med en budget på 4,5 Mkr går upp natten till måndag den 29 november i Stockholm, Göteborg, Malmö­ och Köpenhamn. Bakom står Mother New York, med branschkända Nicke Bergström som cd.

Fem olika annonser ska ­synas, fyra fokuserar på var sin produkt, en är mer övergripande. På nätet har kampanjen samma tema.

– Det här blir en jättekampanj för oss och är tänkt att både vara rent imagebyggande, samt att testa hur mycket vi kan öka försäljningen med reklam. Jag tror vi kan öka oerhört.

Kampanjen har lite irrationellt tema med bland annat zebror, dalmatiner och el­gitarrer i centrum.

– Vi valde fem produkter att lyfta fram och köra under julen, men i stället för att fokusera på strumporna ville vi visa var inspirationen till vår speciella design kommer från. Där exempelvis dalmatinerna och osten syftar på våra gul-prickiga strumpor.

Målet med kampanjen, förutom att driva försäljning, är att få 1,1 miljoner besökare på sajten, från i dag torsdag till den 18 december.

–  Det är kanske ett högt mål, men jag tror vi kan nå det.

Valet av Mother New York som byrå kändes självklar:

– Den är känd som en av de mest kreativa byråerna i världen, och då våra strumpor kretsar kring kreativitet kändes det som en naturlig koppling. Byrån har också en stor förståelse för USA och Sverige och då det är ett globalt uppdrag har den också bra kännedom om den amerikanska marknaden, säger Mikael Söderlindh.

–  Detta får också ses lite som ett test för att plocka ut kampanjen globalt nästa jul, därav valet med en global byrå utöver deras kreativitet.

Fotograf Emil Larsson / Adamsky
Set Design Ellinor Ekelund / Adamsky
Stillbild producent Michael Dabrowski / Adamsky

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

MotherHappy Socks

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.