Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Motkampanj populärare än originalet

Publicerad: 3 oktober 2011, 12:20

Bemanningsföretagens kampanj ”Vi kallar oss” blev en rejäl flopp. I sociala medier kritiserades kampanjen hårt och man fick stänga ned sin Facebook-sida. Motkampanjen – däremot – är betydligt mer omtyckt.


Resume.se har tidigare rapporterat om bemanningsföretagen kritiserade kampanj ”Vi kallar oss”-kampanj. Bland annat fick kampanjens Facebook-sida stängas ned efter vad som kallades en ”orkestrerad attack”.

Det har även dragits igång en motkampanj, komplett med både kampanjsajt och Facebook-sida.
– Det började med att vi blev provocerade av Bemanningsföretagens försök att måla ut en väldigt smutsig bransch som något gulligt genom att hitta på nya namn att kalla sina anställda. När vi sen blev censurerade på den riktiga hemsidan så gjorde vi vår egen sida
och facebookgrupp. Syftet är att visa upp verkligheten och våra erfarenheter av att arbeta som inhyrda för bemanningsföretag, säger en av personerna bakom kampanjen, som dock inte vill framträda under sitt riktiga namn, till Resume.se.

Vilken respons har ni fått? Någon från bemanningsföretagen själva?
– Pengarna som spenderats på Bemanningsföretagens kampanj är kanske en av de sämre investeringarna som gjorts i en reklamkampanj och det känns förstås bra. Vi har fått bra respons från media och för en gångs skull känns det som att man lyssnar lite på oss inhyrda. Det är också skönt att ha något att skämta om vid fikabordet på jobbet. Om man ska gå ut och offentligt prata om sin arbetssituation som inhyrd så är man tvungen att tänka på att dölja sin identitet, just eftersom anställningen bygger på att man är
osäkert anställd. Därför har vi ännu inte hört om någon som råkat illa ut på grund av att man deltagit i motkampanjen.

Hur kommer ni att gå vidare med det här?
– Vi hoppas få in fler berättelser från inhyrda runt om i Sverige och att vi får möjlighet att sprida dessa i media. Förhoppningsvis kan det väcka en debatt om ett förbud mot bemanningsföretag så att vi kan få riktiga anställningar på arbetsplatserna vi jobbar på. Men det viktigaste är det som händer på våra arbetsplatser, för det är bara genom att hålla ihop med arbetskamraterna som vi kan förbättra våra arbetsvillkor.

Motkampanjens Facebook-sida har i dagsläget 938 ”likes”, att jämföra med originalsidan som har 127.

Amina Djemili

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.