Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Motorola ifrågasätter vårt mobilberoende

Publicerad: 13 mars 2018, 11:44

I en ny serie kampanjfilmer ber Motorola tittarna att fundera över hur de använder, och hur beroende de är av, sina mobiltelefoner.


Ämnen i artikeln:

Ogilvy & MatherReklamMotorola

De senaste månaderna har det kommit en rad uttalanden och rapporter som varnat oss för överdrivet användande av våra mobiltelefoner. Isobars agency director tillika Resumébloggaren Nils Andersson Wimby gick för några veckor sedan igenom de faktorer som gör att vi mår dåligt av mobilanvändandet.

Nu plockar även mobiltelefontillverkaren Motorola upp beteendet i en rad nya kampanjfilmer, framtagna av Ogilvy & Mather. I den första filmen använder sig Motorola av ett gäng mannekänger och dolda kameran för att anspela på alla de tillfällen vi stannar upp för att titta på telefonen i "en sekund". De som tar en närmre titt på mannekängerna och deras mobiltelefoner möts då av frågan hur många gånger om dagen de ser ut som dockorna.

I det andra uttaget, som enligt Motorola baserar sig på verkliga situationer, filmas en rad amerikaner på semester runtom i världen. Trots att de befinner sig på platser som Eiffeltornet, Triumfbågen och Kreml klarar de inte av att slita ögonen från telefonen.

– Motorola är övertygade om att ett mer välbalanserat förhållningssätt till våra telefoner skulle göra oss lyckligare och mer sammankopplade med människorna och miljön runtomkring oss. Det är därför vi nu uppmanar våra användare att ta en närmre titt på hur just de använder sina smartphones, berättar Motorola i ett uttalande.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.