Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

MP-toppen kritiserar partiets valkampanj: ”Blir otydligt”

Publicerad: 30 maj 2022, 08:09

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm.

”Alla ska med när Sverige ställer om” är slogan i Miljöpartiets valkampanj. Budskapet kritiseras av partiets toppnamn Daniel Helldén som är trafikborgarråd i Stockholm.
”Ligger ganska nära Socialdemokraternas retorik”, säger han.


Ämnen i artikeln:

NyheterMiljöpartietPolitik

I lördags lanserade Miljöpartiet sitt valkoncept och valslogan: ”Alla ska med när Sverige ställer om”. En som inte var helt nöjd med kampanjen som ska hjälpa partiet att klara riksdagsspärren är Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Det man gör nu är att prata om många saker samtidigt. I det läget vi befinner oss i, med låga opinionssiffror och tre månader till val, behöver vi fokusera på de områden där vi är bra och på de frågor där vi har förtroende, säger han till Aftonbladet och fortsätter:

– Nu har vi ett budskap som ligger ganska nära Socialdemokraternas retorik med ”det gröna folkhemmet” och att ”alla ska med”.

I valfilmen ligger Miljöpartiets fokus på arbetsmiljö, skolmiljö och omsorgssektorn. Daniel Helldén anser att partiet lyfter för många politikområden. Han hade hellre sett att klimatfrågan hade fått större plats i kampanjen.

– Det är klart att det finns en risk att det blir otydligt för väljarna när vi pratar om flera saker på samma gång, säger han men betonar samtidigt att han tror att partiet kommer kunna fokusera på sina kärnfrågor trots sin valslogan.

Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi tar kritiken med ro. 

– Jag tänker att det aldrig någonsin har varit tydligare i svensk politik att det bara finns ett miljöparti. Alla andra partier har tävlat i vem som kan ta mest avstånd från miljöpolitiken i riksdagen, säger hon till Aftonbladet.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterMiljöpartietPolitik

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.