Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

MQ pyntar med starka kvinnor i jul

Publicerad: 18 november 2010, 08:58

I dag torsdag går MQ:s nya julkampanj upp i butik. Årets affischnamn: Petra Mede, Cecilia Forss, Cecilia Frode. – Det är en trio duktiga och roliga tjejer, säger MQ:s vd, Johan Elfner.


Ämnen i artikeln:

Cecilia ForssPetra Mede

Årets julkampanj, signerad MQ:s reklambyrå Catt och Co, startar i butik på torsdag, och går upp utomhus i vecka 48 och vecka 51.

MQ:s vd, Johan Elfner, kommenterar dragplåstren:
– Dels ville vi i år ha en grupp starka kvinnor, dels ville vi också ha några som har slagit sig fram och som utmärkt sig – i den här trion fann vi den kombinationen.

Höstens devis: ”More quality makes your wardrobe, money and planet last longer”­ följs upp med ”More quality makes your christmas presents last longer”, och ska symbolisera hållbart klädmode.

Det började med Carola 2002, sedan dess har MQ med framgång pyntat med kändisar i sin julkampanj.
– MQ ska finnas för alla som är modeintresserade, och signalera att man blir snygg i MQ:s kläder, säger vd, Johan Elfner.
– Julen är också glädjens högtid, då passar det som hand i handske att vi har en stark trio humorkvinnor.

Medan rapporter säger att tv är överfullt, väljer MQ i år att gå mot strömmen och avstå från tv-mediet.
– Vi kommer att köra ­utomhus, dagspress och ­digitalt.

Anledningen till att man har valt bort tv beror på en kombination av att MQ har fått bättre respons utomhus och att tv både är ett dyrare medium att köpa in sig i och dyrt rent produktionsmäs­sigt, menar Johan Elfner.

Hur länge kan ni köra på med det här konceptet?
– Generellt sett ska reklam vara unik och trovärdig, och så länge vi kan positionera oss och särskilja oss så kör vi på. Men inget är hugget i sten, och inför vårkampanjen är vi öppna för nya idéer.

Vilket syfte fyller julreklamen i dag, driva försäljning eller bygga varumärke?
– Det är en kombination av både och, även om vi i den här kampanjen satsar lite mer på att bygga varumärke och positionera oss, och lyfta fram devisen ”MQ – more quality”, säger Johan Elfner.

Fakta

Byrå: Catt och Co  Ad: Kristina Backlund  Foto: John Scarisbrick  Stylist: Robert Rydberg  Hår: Erika Svedjevik  Make: Katarina Håkansson  Pr-byrå: Micael Bindefeld AB

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Cecilia ForssPetra Mede

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.