Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

MQ söker ny byrå

Publicerad: 7 april 2011, 07:44

Efter nästan ett decennium ihop går MQ och Catt och Co skilda vägar, kan Resumé avslöja. – Det har varit ett långt och framgångsrikt samarbete, säger Magnus ­Johansson, marknadschef på MQ.


Ämnen i artikeln:

Catt & Co

truefalse

Måns Zelmerlöw är en av många kändisar som har gjort reklam för MQ.

Med konceptet ”MQ of Sweden” år 2002 bröt MQ ny mark i modevärlden. Carola blev första dragplåstret av en rad kändisar som har pyntat klädkedjans julkampanjer och vårkampanjer genom åren. Peter ”Foppa” Forsberg och Darin blev andra succér. I den ­senaste julkampanjen, som kan bli den sista med kändisar som modeller, var det Petra Mede, Cecilia Forss och Cecilia Frode som skulle dra kunderna in till butiken.

Men nu, efter nio år där Catt och Co har varit byrån bakom samtliga kampanjer, är samarbetet över.
– Vi upplever att vi behöver göra något nytt och att det var läge att se sig om efter en ny samarbetspartner, säger Magnus Johansson, marknadschef sedan årsskiftet.

I detta nu står man och väljer mellan ”ett par” byråer, exakt vilka eller hur många vill inte Magnus Johansson gå in på. Senare under våren ska valet vara gjort.
– Vi har identifierat några kandidater och vi är just nu mitt i upphandlingen och jag vill inte kommentera den närmare i dagsläget.

Under tiden med Catt och Co har MQ växt till ett börsnoterat företag. Den kreativa ledaren Catt Olsson fick beskedet kring årsskiftet. Hon är inte bitter över uppbrottet.
– Vi har lyft MQ från boredom to stardom. Det har varit en fantastisk resa och jag förstår att de vill göra en nystart, säger Catt Olsson.

I slutet av mars kom MQ:s rapport för andra kvartalet.  Julrean blev inte för MQ den rusch som man hade hoppats på. Företaget redovisade ett resultat efter finansnetto på 7 miljoner kronor (33) för det brutna räkenskapsårets andra kvartal, december 2010–februari 2011.

Men Johan Elfner, vd för MQ, skriver i delårsrapporten att tillväxtplanen ligger fast.

Under 2010 investerade MQ över 30 miljoner i medier, enligt Sifo Reklammätningar. Utomhus fick störst del, 24 miljoner, medan tv valdes bort. När julkampanjen 2010 gick upp förklarade Johan Elfner att det berodde på att tv både är ett dyrare medium att köpa in sig i och dyrt även produktionsmässigt.

En tillbakablick visar att MQ har minskat medieinvesteringarna rejält. År 2008 investerades runt 60 miljoner, 2009 minskade klädkedjan med 53 procent till 39 miljoner.

Tidigare i år kunde Resumé berätta om andra mode­kedjor som bytt byrå. Åhléns gick till We Are Group, Twilfit likaså. Lindex valde tids Saturday London.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Catt & Co

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.