Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

MSB-kampanj ska få allmänheten tänka till innan de delar

Publicerad: 1 Oktober 2018, 09:02

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, släpper ny reklamkampanj signerad byrån Le Bureau.


Ämnen i artikeln:

MSBReklamLe Bureau

Syftet med kampanjen är få människor att reflektera kring vad de sprider och delar på sociala medier, och jämför det med vad för information man skulle sprida i verkligheten; exempelvis vid en busshållplats eller på Stureplan i Stockholm.

– Vi vill få människor att tänka till kring hur de hanterar sin viktigaste information, inte minst på nätet. Ibland sprider vi saker på ren rutin i sociala medier som vi aldrig
skulle få för oss att skrika ut till okända människor på ett torg. Vi vill i ett första steg
göra människor mer medvetna för att i förlängningen öka kunskapen kring hur man
skyddar sig, säger Marianne Rilde Björkman, informationssäkerhetsexpert på MSB.

Reklamkampanjen är en del av en större insats med bland annat en landningssida på nätet och seminarer. Insatsen är ett samarbete mellan MSB, Polisen och verksamt.se (en informationssida för dig som ska starta, driver, vill utveckla, eller avveckla ett företag).

– I grund och botten är detta förstås ett allvarligt ämne, men vi har velat undvika att
skrämmas. Istället har vi velat nå fram med budskapet genom skapa en igenkänning
som människor förhoppningsvis kan le åt, säger Josephine Wallin, Creative Director
på Le Bureau.

Arbetsgrupp på Le Bureau:
Josephine Wallin: Creative Director
Hjalmar Delehag: Copywriter
Amanda Bermheden: Projektledare
Anna Nylander: Produktionsledare
Originalare: Mimmi Ericsson.

Produktionsbolag: BRF

Regissörer: A&O, Artur Wolgers och Olle Bergman

Producent: Marcus Henricsson

Ämnen i artikeln:

MSBReklamLe Bureau

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.