Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 november 2019, 08:44
Filmerna kommer gå på bio och i sociala medier.
Foto: MSB / Le Bureau
På uppdrag av regeringen riktar sig Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) nu till unga för att få dem att reflektera över sin roll i samhället vid en kris eller ett krig. Kampanjen är framtagen av Le Bureau.
Långt innan det blivit dags att fylla i mönstringsunderlag och genomföra värnplikt har man vissa skyldigheter inom Sveriges beredskap. Redan från 16 år är alla i Sverige totalförsvarspliktiga, vilket betyder att man är en viktig del av landets beredskap. Det vill MSB göra unga uppmärksamma på med en ny kampanj som är framtagen av Le Bureau.
– I regeringsuppdraget har MSB samarbetat med Rekryteringsmyndigheten och Försvarsmakten. Det var länge sedan som alla unga gjorde värnplikt och vi har inte pratat så mycket om de här frågorna de senaste åren. Därför är det naturligt att unga inte har så mycket kunskap om vilket ansvar de har. Med denna kampanj vill vi få unga att haja till lite och vilja veta mer, säger Liselotte Jansson, kommunikatör på MSB, i ett pressmeddelande.
I den ena filmen försöker en uppenbart för ung kille komma in på en nattklubb, och försöker övertyga dörrvakten om att han är tillräckligt gammal genom att hänvisa till det ansvar som regeringen ålagt honom vid en kris eller ett krig. I den andra filmen är det en ung tjej som försöker övertala en tatuerare.
Josephine Wallin Ankarstrand, creative director på Le Bureau, kommenterar:
– Vi kommunicerar ett allvarligt budskap och vill nå ut med det på ett rakt sätt, men det har också varit viktigt att rama in det med humor och få vår målgrupp att le, ta till sig det och vilja veta mer. Vi har velat undvika att bli ödesmättade och skrämmas.
Kampanjen rullar på bio och i sociala medier under fyra veckor. Produktionsbolag är B-reel Films.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Le Bureau:
Josephine Wallin Ankarstrand: Creative Director
Dorothea Barre: Art Director
Mimmi Ericsson: Originalare
Hjalmar Delehag: Copywriter
Anna Nylander: Produktionsledare
Amanda Bermheden: Projektledare
B-reel Films:
Artur Wolgers: Regissör
Olle Bergman: Regissör
Anisa Dzindo: Producent