Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

MSB lyfter ungas ansvar vid kris eller krig i ny kampanj

Publicerad: 18 November 2019, 08:44

Filmerna kommer gå på bio och i sociala medier.

Foto: MSB / Le Bureau

På uppdrag av regeringen riktar sig Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) nu till unga för att få dem att reflektera över sin roll i samhället vid en kris eller ett krig. Kampanjen är framtagen av Le Bureau.


Ämnen i artikeln:

MSBLe Bureau

Långt innan det blivit dags att fylla i mönstringsunderlag och genomföra värnplikt har man vissa skyldigheter inom Sveriges beredskap. Redan från 16 år är alla i Sverige totalförsvarspliktiga, vilket betyder att man är en viktig del av landets beredskap. Det vill MSB göra unga uppmärksamma på med en ny kampanj som är framtagen av Le Bureau. 

– I regeringsuppdraget har MSB samarbetat med Rekryteringsmyndigheten och Försvarsmakten. Det var länge sedan som alla unga gjorde värnplikt och vi har inte pratat så mycket om de här frågorna de senaste åren. Därför är det naturligt att unga inte har så mycket kunskap om vilket ansvar de har. Med denna kampanj vill vi få unga att haja till lite och vilja veta mer, säger Liselotte Jansson, kommunikatör på MSB, i ett pressmeddelande. 

I den ena filmen försöker en uppenbart för ung kille komma in på en nattklubb, och försöker övertyga dörrvakten om att han är tillräckligt gammal genom att hänvisa till det ansvar som regeringen ålagt honom vid en kris eller ett krig. I den andra filmen är det en ung tjej som försöker övertala en tatuerare.

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director på Le Bureau, kommenterar: 

– Vi kommunicerar ett allvarligt budskap och vill nå ut med det på ett rakt sätt, men det har också varit viktigt att rama in det med humor och få vår målgrupp att le, ta till sig det och vilja veta mer. Vi har velat undvika att bli ödesmättade och skrämmas. 

Kampanjen rullar på bio och i sociala medier under fyra veckor. Produktionsbolag är B-reel Films.

Arbetsgrupp:

Le Bureau:

Josephine Wallin Ankarstrand: Creative Director

Dorothea Barre: Art Director

Mimmi Ericsson: Originalare

Hjalmar Delehag: Copywriter

Anna Nylander: Produktionsledare

Amanda Bermheden: Projektledare

 

B-reel Films:

Artur Wolgers: Regissör

Olle Bergman: Regissör

Anisa Dzindo: Producent

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

MSBLe Bureau

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.