Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

MSB och Polisen vill få fler att tänka på digital säkerhet

Publicerad: 30 September 2019, 07:57

Oktober är EU:s officiella informationssäkerhetsmånad. Därför går MSB och Polisen ut i en gemensam kampanj för att få fler småföretagare att tänka på hur de skyddar sina affärshemligheter.


Ämnen i artikeln:

MSBReklamLe BureauPolisen

I oktober kommer MSB och Polisen hålla en rad seminarier, workshops och informationssatsningar på temat digital informationssäkerhet. Liknande insatser sker i hela EU då unionen utsett oktober till sin officiella informationssäkerhetsmånad.

– Allt mer i livet är uppkopplat och nya säkerhetsrisker och sårbarheter uppstår hela tiden. Vi använder nätet utan att reflektera och glömmer att skydda vår viktigaste information. Man tänker inte på att allt som är uppkopplat faktiskt går att hacka eller vilka enorma konsekvenser det kan få bara att klicka på fel länk, säger Marianne Rilde Björkman, handläggare på MSB.

Man kommer även släppa en reklamkampanj, framtagen av Le Bureau, för att få fler att tänka på vilken information de delar med sig av. Målgruppen är småföretagare som har "hela företaget" i mobilen och därmed måste vara extra försiktiga.

–  I stort sett alla scener är baserade på sanna händelser, säger Josephine Wallin Ankarstrand, cd på Le Bureau. Till exempel incidenten på parkbänken, exakt samma sak råkade MSB:s kommunikationsdirektör Morgan Olofsson ut för.

– Vi hoppas att kampanjen får människor att tänka efter lite. Egentligen handlar det både om brott och avbrott. Att tappa mobilen kan ju vara nog så jobbigt som att bli hackad, fortsätter Marianne Rilde Björkman.

Arbetsgrupp:
MSB:
Marianne Rilde Björkman, handläggare
Sara Lundblad, handläggare
Jim Frisk, handläggare
Polisen:
Anna Karlsson, Samordnare BF
Le Bureau:
Amanda Bermheden, projektledare
Josephine Wallin Ankarstrand, ad/cd
Rebecka Osvald, copywriter
Mimmi Ericsson, grafisk formgivare
Anna Nylander, produktionsledare
Bleck:
Johan Kling, regissör
Robert Feniger, producent

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MSBReklamLe BureauPolisen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.