Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

MTG-avhoppare satsar på ljudkarriär

Publicerad: 20 Oktober 2008, 09:05

Petter Lindholm, John Rammelt och Magnus Fredriksson har alla ett förflutet på MTG Radio. Nu tar de all den erfarenheten och startar produktionsbolaget Kombatant, som inriktar sig på ljudlig kommunikation.


truefalse

Petter Lindholm, John Rammelt och Magnus Fredriksson

– Att använda ljud som kommunikationsbärare är underutvecklat i Sverige och möjligheterna att få människor att göra det man vill att de ska göra med hjälp av ljud är oändliga, säger Petter Lindholm.

Han har tillsammans med Magnus Fredriksson och John Rammelt startat den ljudliga kommunikationsbyrån Kombatant. De har alla ett förflutet på MTG Radio. Magnus Fredriksson jobbade där under 90-talet, men har sedan år 2000 drivit eget produktionsbolag. Petter Lindholm har jobbat på MTG sedan 1996 och har de senaste åren varit deras kontakt med reklambyråerna. John Rammelt har ett förflutet som musikproducent och har på MTG varit deras ljudmässiga art director.

– Vi trivdes på MTG och det var väldigt spännande att vara en del av deras satsning kring hur man kommunicerar med ljud. Vi jobbar fortfarande nära dem och det är roligt att fortsättningsvis jobba så tajt med vår gamla uppdragsgivare. Närmast ligger seminariet Mindbranding den 14 november i Stockholm, säger Petter Lindholm.

Varför startar ni eget?
– Jag och Petter slogs av att vi kom på en massa idéer om utförandet av bra radio-reklam. Vi var frustrerade över att inte få slutföra dem. Att inte få vara med hela vägen, och se att det blir som man hade tänkt sig, säger John Rammelt.
– I den vevan kom jag och sade, varför inte göra det tillsammans? Jag hade slagit i taket för vad jag hade förmåga att hinna med i mitt eget bolag, säger Magnus Fredriksson.

Kombatant ska jobba med ljudlig kommunikation, vilket inbegriper allt från producerandet av radioreklam till att ladda företags varumärken med musik. Som grund har man de kunder som Magnus Fredriksson hade i sitt gamla bolag, bland annat det nor-diska uppdraget för Cdon. Sedan man startade för några veckor sedan har man redan fått in ett flertal nya kunder, bland dem Mitsubishi och Svenska travsportens centralförbund.

– Vi tror oss veta hur man gör bra radioreklam då två av oss ganska nyligen har suttit i kommersiell radio och där fick sjukt goda insikter om vad som går hem hos lyssnarna, säger Petter Lindholm.

Hur känns det att vara nystartade mitt under rådande finansiell kris?
– Vi hade en realistisk budget från början, där vi gjorde utrymme även för sämre tider. Det påverkar på det sättet att man är lite mer vaksam över vad man investerar i. Men vi tjänar pengar redan nu och hittills har det faktiskt gått över våra beräkningar, säger Magnus Fredriksson.

Var är ni om ett år?
– Om ett till två år har vi vuxit ur lokalen. I samarbete med reklambyråer och kunder har vi bidragit till att ljudlig kommunikation har nått en ny nivå. säger Petter Lindholm.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.