Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

MTR Express tackar nej till spelreklam på tågen

Publicerad: 10 april 2019, 08:06

MTR Express följer tidningen Offsides exempel och säger nej till all spelreklam på sina tåg.


Ämnen i artikeln:

MTR ExpressReklam

Frågan om spelreklam har det senaste året blivit en riksangelägenhet. Sedan årsskiftet har spelbolagen möjlighet att marknadsföra sig själva alla mediekanaler, något som drivit upp medieköpen enormt. Sedan 2016 har spelbranschens medieinvesteringar ökat med 95 procent.

I höstas valde magasinet Offside att tacka nej till all annonsering från spelbolagen i sin tidning, något som hyllades av många.

Nu väljer tågbolaget MTR Express att följa i Offsides spår. Framöver kommer det inte finnas någon reklam för spelbolag på MTR:s tåg. Hur stor summa spelbolag investerar hos MTR Express är oklart.

"Vi är flera kollegor som sett vad spelberoende kan föra med sig och i den massiva våg av spelreklam som nu breder ut sig så känns det rätt i magen för oss att inte bidra till detta i förhållande till våra kunder.

Jag blev själv mycket imponerad av Offsides ställningstagande och som flera andra tecknade jag en prenumeration när jag läste om deras beslut. Vi hoppas att vårt ställningstagande kan bidra till att öka medvetenheten om detta folkhälsoproblem och att vi får se åtgärder från fler aktörer." skriver MTR Express vd Mats Johannesson i ett pressmeddelande.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MTR ExpressReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.