Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Musik på internet skadar reklamradion

Publicerad: 16 november 2010, 08:44

Återhämtningen i branschen fortsätter och medieköpen har gått upp 18 procent mellan januari och oktober.
Radio stiger dock bara 11 procent under samma period enligt oktober månads Mediebyråbarometer.
– Vi ser tydligt att den kommersiella radion nu börjar tappa till lyssnande via internet, som t. ex. Spotify. Det gäller såväl andelen lyssnare som andelen av reklampengarna, säger Håkan Gustafsson vd för Carat Norden.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Under oktober steg radio med 7,5 procent vilket kan jämföras med bio som steg 35 procent, 24 procent under året hittills, och TV som rusade upp med 44 procent.

Enligt Håkan Gustafsson ska den svaga utvecklingen för radio också förklaras med att radio klarade förra årets marknadskris bäst och därför inte kan vänta lika kraftig återhämtning.

Internetlyssnande har däremot varit bra för Sveriges Radio eftersom fler nu lyssnar på podcasts och SR i dagsläget har Sveriges största utbud av podcasts.

Totalt gick medieköpsmarknaden upp med 26 procent i oktober och årssiffran hittills är alltså 18 procent.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.