Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mypitch.se får första storkunden

Publicerad: 13 November 2009, 13:41

3 200 kreatörer på en mötesplats. En idégene­rator. En möjlighet för David att slå Goliat. Så beskrivs Mypitch.se som nu har fått sin första riktigt stora kund.


Ämnen i artikeln:

Mypitch

truefalse

David mot Goliat. ”På Mypitch kan David slå Goliat”, säger vd Fredrik Wigge (th), här tillsammans med webbredaktören Emil Blomqvist (tv) och Avis marknadschef Sverige, Christer Ljungqvist.

Hyrbilsföretaget Avis ska vidareutveckla sitt klassiska amerikanska reklamkoncept ”We try harder” gjort av DDB 1962.

I dag har företaget ingen svensk reklambyrå utan får sin marknadsföring genom moderbolagets webbyrå Webliquid. Men nu vill Avis se vad som går att göra av den gamla klassiska parollen i Sverige.

– Jag kände att vi ville kasta ut vårt koncept för att se vad folk tycker. Då är Mypitch ett spännande forum för att fånga upp idéer, säger Christer Ljungqvist, marknadschef för Avis i Sverige.
– Vi vill inte gå från vårt fundament, men modernisera det. Planen är att få in idéer som sedan ska bli kampanjer.

Företaget Mypitch startade i mitten av 2008. Vd Fredrik Wigge beskriver det som ett verktyg för såväl reklam­byråer som annonsörer.

I korthet fungerar det som en community där 3 200 kreatörer är medlemmar. Till dessa medlemmar kan företag lägga ut en pitch på reklamuppdrag av olika slag. Företaget betalar en abonnemangsavgift för att få publicera sin brief på sajten. De betalar också den som vinner uppdraget. Betalningsvillkoren står med i briefen på sajten.

De medlemmar som vill kan ladda ner briefen och lämna in förslag till den satta deadlinen.

Uppdragsgivaren väljer vilken eller vilka som vinner pitchen och de får betalt, övriga som har lämnat in får inte betalt. Efteråt äger uppdragsgivaren de idéer som de har betalat för. Fram till dess att en uppdragsgivare köper idén äger kreatören den. Och genom Mypitch har de också bevis på det, påpekar Fredrik Wigge.
– För uppdragsgivare är det ett sätt att hitta nya idéer. För kreatörer är det ett sätt att hitta nya kunder.

– Detta är en mötesplats för kreatörer och uppdragsgivare och en möjlighet för David att vinna mot Goliat.

Ibland jobbar de vinnande kreatörerna vidare med idén, ibland inte. Alla kreatörer jobbar under alias till dess att pitchen är avgjord. 80 procent av medlemmarna sitter i Sverige, 20 procent i övriga världen.
Hittills har 12 pitcher avgjorts på Mypitch.
– Vad vi vet har åtminstone fyra blivit kampanjer, säger Fredrik Wigge.

Abonnemangssystemet införde företaget nu efter sommaren. Tidigare kostade det väldigt mycket mer att lägga ut en pitch, vilket gjorde att tröskeln blev väldigt hög.

Möjligheten att få in kreativa idéer från 3 200 kreatörer lockar inte bara annonsörer. Även reklambyråer använder tjänsten. DDB har till exempel lagt ut uppdraget med rolighetsteorin för Volkswagen.
– De vill ta del av vårt krea­törsnätverk, säger webb­redaktör Emil Blomqvist.

Just den kritiska massan var det som Avis fastnade för, enligt Christer Ljungqvist. Att inte låsa upp sig och begränsa sig till en speciell byrå.
– Det här handlar inte om att göra saker billigare utan om att hitta mångfald, det oväntade, säger Christer Ljungqvist.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Mypitch

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.