Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Myrorna vänder på YouTube-trend

Publicerad: 16 mars 2017, 13:11

Foto: Malin Ingrid Johansson / Kampanjbild

Som en motvikt till haul-trenden i sociala medier lanserar Myrorna med hjälp av artisten Joy begreppet "rehaul". Kampanjen är producerad av Aoki.


Ämnen i artikeln:

MyrornaReklam

Sedan några år tillbaka har en trend bland YouTube-profiler kunnat skönjas. Personerna filmar sig själva när de pratar om sina senaste inköp och visar upp produkterna, filmerna kallas för "hauls". Som en motreaktion till detta vill Myrorna sätta fokus på vad de kallar "rehauls". Förra våren gjorde H&M ett liknande projekt med artisten M.I.A.

I två filmer visar artisten Joy M'Batha upp sin massiva secondhand-garderob och berättar om köpen, varpå hon förklarar att hon nu väljer att skänka bort dem. Flera av plaggen som hon skänker bort är kläder hon burit i bland annat musikvideos, på galor och under spelningar. Gåvorna kommer att auktioneras ut på Myrornas sociala medie-sidor och intäkterna går till utsatta människor.

– Jag skulle nog säga att minst 70 procent av allt jag äger är vintage. Det är det enda jag bär, säger Joy.

Kampanjfilmerna är producerade av Aoki i samarbete med Folke Film och regissören Malin Johansson. Myrorna har samarbetat med Aoki sedan 2015 och arbetat löpande med kampanjer för att öka närvaron på sociala medier.

– Filmerna är väldigt spontana för att till viss mån likna en Haul i formatet. Vi utgick från ett grundmanus, men lät Joy köra på, säger Camilla Blomgren, CD på Aoki.

Kampanjen kommer framförallt gå på YouTube och Instagram.

–  Vi har haft ett väldigt nära och inspirerande samarbete med Myrornas nya PR-byrå Manifest för att sprida budskapet i er kanaler, fortsätter Camilla Blomgren.

– Med vårt initiativ vill vi få fler att posta rehauls i sina egna kanaler under hashtagen #rehaul. Ju fler som påminner varandra om möjligheten att ge bort, desto fler gör det, säger marknadschefen Lotta Kökeritz på Myrorna. När kampanjen drar igång den 16 mars hoppas vi verkligen att fler följer efter och visar vad de ska skänka.

Arbetsgrupp Aoki:

Helena Svärd Projektledare

Cathrine Henriksson Operativ projektledare

Camilla Blomgren Creative Director

Lina Brandt Art Director

Johan Brink Copywriter

Manifest PR

Martina Johansson

Folke Film

Regissör Malin Johansson

DOP Josephine Owe

Producent Carl Sander

Stylist Pia Aleborg

Uppdragsgivare Myrorna

Lotta Kökeritz Marknadschef

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MyrornaReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.