Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mystisk reklamman avslöjad

Publicerad: 5 oktober 2012, 06:29

"Cornelis Trunchpole".

Ung copywriter från London bakom fiktiva reklammannen Cornelius Trunchpole som gäckat reklamvärlden i flera år.


För några år sedan dök reklammannen Cornelius Trunchpole upp i  reklamvärlden. En äldre herre som sa sig ha skapat både den första  reklamjongeln, första tv-reklamen och till och med den första Iphonen  (redan 1962).

Men saken var att Cornelius Trunchpole inte existerar.

Trots det ställde några av reklamvärldens mest erkända kreatörer, Jeff  Goodby, Lee Clow, Steve Hayden, Gerry Graf, Barbara Lippert och Michael  Wolff upp i en ”mockumentary” där de hyllade Trunchpoles bidrag till  reklamhistorien.

I två och ett halvt år har Cornelius Trunchpole varit en hit i sociala  medier hos reklamare och han har haft en egen blogg, Facebook-sida och  LinkedIn-profil.

Alla har undrat vem som egentligen står bakom det hela och det har funnits teorier om allt från Gerry Graf till Barack Obama.

Nu avslöjar AdWeek att det är en ung copywriter från London vid namn  Gabriel Miller med ett förflutet på byråer som TBWA London och som nu  frilansar för bland andra Chevrolet och Coca Cola.

I videon nedan berättar Gabriel Miller själv om sitt alter ego.

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.