Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Myter om finnar avslöjas i ny kampanj

Publicerad: 8 januari 2009, 11:12

I veckan startade den nya kampanjen för aknemedlet Basiron från Galderma. Kampanjen, som bygger på myter om finnar, är signerad Bubble-Gum.


I veckan började reklamfilmen för det receptfria läkemedlet Basiron att gå i Sverige, Danmark och Finland och om två veckor går den upp i Norge. Filmen kommer i Sverige att visas på MTV, Kanal 5, ZTV och TV6.

Reklamfilmen är framtagen av den stockholmsbaserade kommunikations- och produktionsbyrån Bubble-Gum som jobbat med Basiron i två år. Under den perioden har försäljningen av Basiron i Sverige fyrdubblats.

Hur gick förra filmen?
– Vi fick ett fantastiskt gensvar, därför följer vi nu upp det. Det bygger på samma grundtema som i förra kampanjen och vi använder ett par bilder från den reklamfilmen så att publiken ska känna igen sig, säger Linda Bohagen, projektledare på Bubble-Gum.

Totalt har Bubble-Gum nu tagit fram tio stycken nya filmer. Alla bygger på temat ”myter om finnar”. Myterna som tas upp är ”undvik att svettas om du inte vill ha finnar”, ”finnar smittar, ofta på gym”, ”undvik att kyssa någon som har finnar, du kan bli smittad”, ”finnar är bara naturligt och går inte göra något åt”, ”finnar går bort när du gifter dig”, ”sprit är bra mot finnar”, ”finnar är kroppens sätt att reagera på miljöförstöringen”, ”den som tvättar sig mycket får aldrig finnar”, ”har du mycket fräknar så slipper du finnar” och ”du får finnar om du tittar mycket på tv”.

– Målgruppen är ungdomar så det var väldigt viktigt att fånga den målgruppen. Det här är ett läkemedel men vi ville samtidigt att det skulle kännas lite roligt. Det slutade med att vi valde ut tio myter som vi vill knäcka, säger Linda Bohagen.

Kampanjen kommer att gå mellan två till tre veckor i Norden.

Basiron

Produktionsbolag: Bubble-Gum
Arbetsgrupp: Linda Bohagen projektledare, Pierre Boutros producent/cd, Fredrik Sargent ad

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.