Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Naglar samlas in i kampanj för att motverka tjuvjakt

Publicerad: 5 November 2019, 13:18

Here Forever Foundation uppmanar människor att skänka sina egna naglar.

Foto: Pressbild

Fotografen Björn Perssons nya organisation Here Forever Foundation gör kampanjen ”Nails Against Extinction”, som samlar in naglar för att motverka tjuvjakt på noshörningar.


Ämnen i artikeln:

ReklamKampanj

Björn Persson är prisbelönt fotograf och grundare till den nystartade ideella föreningen Here Forever Foundation. Organisationens syfte är att sprida kunskap och inspiration kring hur utrotningen av utdöende djurarter ska stoppas. Varje år dödas hundratals noshörningar för sina horn, som sedan säljs som dyrbar medicin i Asien i tron att de ska bota både cancer och baksmälla. Men i själva verket består noshörningshorn av keratin, exakt samma ämne som i mänskliga naglar och medicinerna är därför verkningslösa. 

I kampanjen ”Nails Against Extinction” uppmanar nu Björn Persson och Here Forever Foundation människor att skänka sina egna naglar. Naglarna kommer sedan att paketeras och säljas som ett alternativt ”läkemedel”. 

– Det kan tyckas absurt och lite äckligt att vi ska sälja vidare naglarna som ett alternativt läkemedel, men det är det som är poängen: precis lika absurt och vidrigt är det att använda noshörningshorn som medicin. Bara kunskap och upplysning kan slå hål på myterna. Endast när människor förstår det meningslösa dödandet, kan vi stoppa efterfrågan och rädda noshörningen från utrotning, säger Björn Persson i ett pressmeddelande. 

Insamlingen kommer att pågå mellan 29 oktober - 20 november. En pop up-salong kommer att öppnas upp i Skrapan, Stockholm mellan den 29 oktober - 6 november där besökare kan klippa och donera sina naglar.

 Kampanjen är framtagen av byråerna The & Partnership Nordics och Peachy.

Arbetsgrupp

Björn Persson – Fotograf och grundare av Here Forever Foundation

 

The&Partnership:

Joachim Medalen – Client Lead

Timo Orre - Creative Director

Julia Tånge – Account Manager

Hanna Adelstål - Copywriter

Arvid Ahnström – Copywriter

Sebastian Kamph - Art Director

Leon Phang – Planner

 

Peachy:

Emma Nilsson - Projektledare och PR-rådgivare

Katharina Sand - PR-rådgivare

 

Business & People

Johan Adelstål - Art Director

 

Oskar Bård & Jonathan Wendt – Regi och filmproduktion

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamKampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.