Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 november 2019, 13:18
Here Forever Foundation uppmanar människor att skänka sina egna naglar.
Foto: Pressbild
Fotografen Björn Perssons nya organisation Here Forever Foundation gör kampanjen ”Nails Against Extinction”, som samlar in naglar för att motverka tjuvjakt på noshörningar.
Björn Persson är prisbelönt fotograf och grundare till den nystartade ideella föreningen Here Forever Foundation. Organisationens syfte är att sprida kunskap och inspiration kring hur utrotningen av utdöende djurarter ska stoppas. Varje år dödas hundratals noshörningar för sina horn, som sedan säljs som dyrbar medicin i Asien i tron att de ska bota både cancer och baksmälla. Men i själva verket består noshörningshorn av keratin, exakt samma ämne som i mänskliga naglar och medicinerna är därför verkningslösa.
I kampanjen ”Nails Against Extinction” uppmanar nu Björn Persson och Here Forever Foundation människor att skänka sina egna naglar. Naglarna kommer sedan att paketeras och säljas som ett alternativt ”läkemedel”.
– Det kan tyckas absurt och lite äckligt att vi ska sälja vidare naglarna som ett alternativt läkemedel, men det är det som är poängen: precis lika absurt och vidrigt är det att använda noshörningshorn som medicin. Bara kunskap och upplysning kan slå hål på myterna. Endast när människor förstår det meningslösa dödandet, kan vi stoppa efterfrågan och rädda noshörningen från utrotning, säger Björn Persson i ett pressmeddelande.
Insamlingen kommer att pågå mellan 29 oktober - 20 november. En pop up-salong kommer att öppnas upp i Skrapan, Stockholm mellan den 29 oktober - 6 november där besökare kan klippa och donera sina naglar.
Kampanjen är framtagen av byråerna The & Partnership Nordics och Peachy.
Björn Persson – Fotograf och grundare av Here Forever Foundation
The&Partnership:
Joachim Medalen – Client Lead
Timo Orre - Creative Director
Julia Tånge – Account Manager
Hanna Adelstål - Copywriter
Arvid Ahnström – Copywriter
Sebastian Kamph - Art Director
Leon Phang – Planner
Peachy:
Emma Nilsson - Projektledare och PR-rådgivare
Katharina Sand - PR-rådgivare
Business & People
Johan Adelstål - Art Director
Oskar Bård & Jonathan Wendt – Regi och filmproduktion