Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Någon som vågar säga emot?

Publicerad: 29 september 2011, 13:07

Björn Rietz, cd på Media Markt, analyserar senaste omgången av Månadens Film.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzMånadens Kampanj

Någonstans mellan digitaliseringens genombrott och analytikernas  ankomst blev det motorstopp i reklamfilmen. När samhället gått mot  större engagemang fortsätter reklamen sitt ingenting-har-hänt-liv, eller  värre, återgår till lyckorusreklam à la ”Mad men”. I de här rollerna är  vi nämligen konflikträdda. Såväl på köparsidan som på ängsliga byråer.  Konflikträdslan härrör från brist på insikt i klassisk dramaturgi. Man  glömmer att det är friktion som alstrar energi. Med  friktionskoefficienten noll glider allt som på vaselinräls. Ingen blir  upprörd, alla är ganska nöjda för det är ganska trevligt.

Reklamfilmen går mot att återigen vara en lagomljummen,  vällingvänligt välundersökt myspys-smet. Allt medan Hollywood och  kollegerna inom dataspelsvärlden vässar värjorna och dagligen duellerar  med nya, innovativa stötar och stick. Vad är det som gör dem attraktiva,  vad får oss och våra barn att tillbringa timmar framför ”Desperate  housewifes” och ”Assassin’s creed”? Egentligen inget nytt under solen.  De berättar samma story om och om igen. Hjälte, offer och skurk,  konflikt, upptrappning av konflikt, crescendo och avslut. I sin utmärkta  bok: ”Den mentala orgasmen” uttrycker Per Robert Öhlin det så  här: ”Vad vet man i Hollywood som man inte vet i reklamens värld? Har  det med kvalitet att göra [att du kan tillbringa 2 timmar framför en  film men knappt står ut 30 sekunder av en reklamfilm]? Inte så mycket  som du tror. Drömfabriken serverar dig ofta triviala historier som du  har sett flera gånger förut, ändå ser du dem till slutet. Svaret är  konflikt. Du vill ju se upplösningen.”

Det var inte mycket till konflikter som bjöds i denna omgång.  Segraren Rädda Barnen behöver ingen konflikt i berättandet för  verkligheten är tillräckligt hjärtskärande. Men de presenterar den ändå i  ett dramaturgiskt format som får oss att svälja två gånger. Därutöver  utspelade sig den största konflikten i den här omgången av Månadens film  mellan en man och en kvinna som käbblade om vem som skulle boka resan  och få bonuspoängen. Även flygbolagen håller sig till vaselinbestruken  trygghetsräls. Det är synd, för ingenting kan förflytta känslor, och  därmed varor och tjänster, som den rörliga bilden. Holly­wood har rätt:  konflikter är av godo. De är dessutom accepterade. Att rättframt möta en  konflikt betraktas som normalt i dag medan konflikträdslan är något som  man går i terapi för. Någon som vågar säga emot? Mejla mig genast på björn.rietz@eyeswideopen.se!

Björn Rietz

Se resultatet av Månadens Film här

Emmeli Prevorsek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.