Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Några lejon ska vi väl resa hem med”

Publicerad: 12 juni 2013, 07:35

John Lagerqvist och Mårten Knutsson, bägge creative directors på Family Business, jublar i New York efter One Show-guldet i våras. .

Family Business prisbelönta kampanj Absolut Unique för Absolut Vodka är het inför Cannes Lions. Byråns cd, Mårten Knutsson, är hoppas på ädla valörer i ”Reklam-VM” som drar igång på söndag.


Ämnen i artikeln:

Mårten KnutssonCannes LionsFamily Business

Family Business har hittills inte bara belönats med Guldägget för Absolut Unique utan även med en rad internationella utmärkelser, som guld i One Show, guld i Adweek Project Isaac och guld i PIAF.

Byrån har arbetat med Absolut Vodka i tolv år och Mårten Knutsson förklarar hur Absolut Unique-projektet har påverkat försäljningen:
– Det fina med Absolut Unique är att det är design som inte bara ser bra ut, utan också säljer. Konsumenter över hela världen har stått och valt mellan 100 Absolut-flaskor, istället för mellan 100 vodkamärken. Det är precis den situationen man vill vara i, på en överfull marknad, säger han.

Hur ser ni på era chanser i Cannes?
–      Det går aldrig att veta i förväg, hur en jury ska resonera. Och i till exempel promotionkategorin är jag inte alls överens med Cannes Lions om vad promotion är. Men några lejon ska vi väl resa hem med.

Hur skiljer sig din syn på promotion från deras?
– Promotionkategorin i Cannes Lions tenderar att samla upp lite allt möjligt, inte minst spännande event/ambient/viral som TNT:s "Push to add drama" brukar vinna. Det blir en slags allmän reklamsamling och mycket jämföra päron och äpplen. Jag tycker att promotion ska vara en väl genomtänkt mix av kreativa aktiviteter som leder fram till ökad försäljning, eller ren sales promotion som skapar ett emotionellt eller rationellt värde så att man slipper sänka priset, och kan sälja framgångsrikt ändå.

Vad skulle det betyda för er att vinna i år?
– Alla priser vi vinner leder till: bättre stämning på byrån, större förtroende hos befintliga kunder, fler förfrågningar från samarbetspartners, och fler som drar och rycker i både enskilda kreatörer och hela byrån. Och ett fint pris i Cannes, ja, det blir nog bara mer av den varan.

Har du själv några favoriter bland andra byråers bidrag?
– Jag har ju bara sett en bråkdel av allt som gjorts. Men ändå: 360i:s jobb för såväl Oreo som baconet Oscar Mayer är ju fantastiska. Ogilvy NY pyttefilm för IBM. F&B:s The Ballerina Stunt för Volvo Lastvagnar. Land Rover blir bättre och bättre på att driva exakt samma varumärke runtom i världen, med hög kreativ nivå, och det är också imponerande.

Varför tror du att det är färre svenska inskickade bidrag i år? Hur har ni på er byrå tänkt kring era inskick?
– Ärligt talat tror jag att ett dåligt 2012 för många svenska byråer har gjort att man vill spara. Vi har gått bra ekonomiskt men har ändå lärt oss vilken typ av jobb som kan vinna. Man vinner inte i Cannes när man gör ett bra kreativt jobb, utan när man får världen att häpna.

Hur många från er åker ner?
– Just nu är det bara två. Vi har så mycket jobb som måste bli klart före sommaren.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.