Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Några ord om Reklamallsvenskan!

Publicerad: 16 mars 2010, 09:15

I fredags fick jag ett brev från 26 reklambyråer. De använde hårt papper och skrev att de inte längre vill delta i Resumés tävling för kreativ reklam. De 26 gillar inte det radikala namnbytet från Månadens kampanj till Reklamallsvenskan. De 26 skrev att förändringen kan leda till kvartalsekonomi. Succé eller fiasko i månadstempo är fel. Tvärt emot allt vad uthållighet, konsekvens och långsiktighet.


Ämnen i artikeln:

Viggo Cavling

Brevet gjorde mig jätteledsen eftersom jag inte alls uppfattat denna hårda kritik tidigare. Istället har jag sett att antalet bidrag i tävlingen hela tiden har ökat. Vi har svarat med att starta nya kategorier och hålla fler jurymöten. Förra året skickade 300 byråer in 2000 bidrag. Det gör oss till den största tävlingen för kreativ reklam i Sverige sett till inskickade bidrag. Jag har sett denna enorma mängd bidrag som något oerhört positivt och försökt svara upp från vårt håll genom att presentera de bästa bidragen och resultatet så generöst som möjligt i tidningen och på nätet. Mitt mål under mina snart sju år på min post har varit att lyfta fram så många begåvade, kreativa idéer och människor som möjligt. Jag har sett vår tävling som ett komplement till Guldägget och alla de andra tävlingarna i vår värld.
Allt enligt devisen: många tävlingar blir mycket bra.

Att lyfta fram och presentera den mest kreativa reklamen och de byråer som producerar den har jag sett som en av Resumés viktigaste uppgifter. Jag är övertygad om att kreativ och intelligent reklam är nyckeln i all framgångsrik marknadsföring. Ju mer man lyfter fram smart reklam desto bättre.

Det faktum att det är helt gratis att delta i vår tävling har inneburit att trösklarna har varit låga. Det förekommer uppgifter om att jag vill ändra detta. Så är inte fallet. Jag skulle dock gärna se fler sponsorer av tävlingen, men Resumé har gjort månadstävlingar för kreativ reklam i mer än tio år och planerar att fortsätta minst lika länge. Vi gör inte detta för tjäna pengar utan för att kreativ reklam är vårt viktigaste bevakningsområde.

26 byråer är mindre än 10 procent av de tävlande, men deras del av bidragsfloden har varit betydligt större. Jag kommer att sakna dessa bidrag i vår tävling. Jag kommer också att sakna avhopparnas duktiga kreatörer i våra jurygrupper. De är självfallet välkomna att delta i juryarbetet även om deras  byråer inte skickar in bidrag. Deras åsikter och tankar om reklam är ett värdefullt inslag i vår tidning.

Och till alla byråer som inte deltar i bojkotten vill jag säga att vi kommer att fortsätta att arrangera Reklamallsvenskan. Se detta som en ypperlig chans att flytta fram positionerna. Jag är självfallet också intresserad av en dialog. Har du synpunkter och idéer hur vi kan göra en ännu mer angelägen tävling. Tveka inte att mejla eller ringa mig.

Viggo Cavling

Ämnen i artikeln:

Viggo Cavling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.