tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Naked hjälper splittrade familjer i RK-kampanj

Publicerad: 30 maj 2012, 06:27

Hundratusentals barn och föräldrar har kommit ifrån varandra på grund av krig och katastrofer. Nu drar Röda Korset igång en kampanj med Naked där temat är att efterforska och återförena familjerna. Här sätts fotografiet i centrum.

Ämnen i artikeln:

NakedRöda KorsetReklam

KB

Karl-Johan Byttner


– I krig splittras familjer, nära anhöriga försvinner. Det är ett  faktum. Och vi ser varje dag vilket lidande detta skapar, så det är  viktigt att denna fråga får komma fram i ljuset, säger Andreas Jansson,  kommunikationschef på Röda Korset i en kommentar.

Kampanjen bygger  på det sista fotografiet som en pappa har av sin försvunna son.

Han  inleder ett sökande efter sonen med hjälp av fotografiet som verktyg.  Pappa och son återförenas i slutet:
–  Vi slogs av hur stor  betydelse ett fotografi kan få för en förälder som skiljts från sitt  barn, säger Fredrik Preisler, Creative Director på Naked i en kommentar.

Kampanjfilmen visas i tv under juni.

Röda Korset arbete med att återförena familjer har varit en kärnfråga för verksamheten sedan 1870.

Naked  och Hobbyfilm stod även bakom filmerna med Röda Korsets julkampanj  2011, vilket belönades med att Silverägg i årets Guldäggstävling.

Arbetsgrupp Naked:
Fredrik Svensson - Kundansvarig
Fredrik Preisler - Creative Director
Christoffer Dymling - Kreatör
Anna Wallin - Produktionsledare

Produktionsbolag Hobbyfilm:
Jonas Odell - Regissör
Teza Holmberg - Producent
Calle Isberg - Executive Producent
Gustav Danielsson - Fotograf

Arbetsgrupp Röda Korset:
Viken Wetlesen - Kampanjledare
Malin Barnö - Kampanjledare
Andreas Jansson - Kommunikationschef
Therèse Engström - Insamlingschef

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev