Reklam
Naked hjälper splittrade familjer i RK-kampanj
Publicerad: 30 maj 2012, 06:27
Hundratusentals barn och föräldrar har kommit ifrån varandra på grund av krig och katastrofer. Nu drar Röda Korset igång en kampanj med Naked där temat är att efterforska och återförena familjerna. Här sätts fotografiet i centrum.
KB
Karl-Johan Byttner
– I krig splittras familjer, nära anhöriga försvinner. Det är ett faktum. Och vi ser varje dag vilket lidande detta skapar, så det är viktigt att denna fråga får komma fram i ljuset, säger Andreas Jansson, kommunikationschef på Röda Korset i en kommentar.
Kampanjen bygger på det sista fotografiet som en pappa har av sin försvunna son.
Han inleder ett sökande efter sonen med hjälp av fotografiet som verktyg. Pappa och son återförenas i slutet:
– Vi slogs av hur stor betydelse ett fotografi kan få för en förälder som skiljts från sitt barn, säger Fredrik Preisler, Creative Director på Naked i en kommentar.
Kampanjfilmen visas i tv under juni.
Röda Korset arbete med att återförena familjer har varit en kärnfråga för verksamheten sedan 1870.
Naked och Hobbyfilm stod även bakom filmerna med Röda Korsets julkampanj 2011, vilket belönades med att Silverägg i årets Guldäggstävling.
Arbetsgrupp Naked:
Fredrik Svensson - Kundansvarig
Fredrik Preisler - Creative Director
Christoffer Dymling - Kreatör
Anna Wallin - Produktionsledare
Produktionsbolag Hobbyfilm:
Jonas Odell - Regissör
Teza Holmberg - Producent
Calle Isberg - Executive Producent
Gustav Danielsson - Fotograf
Arbetsgrupp Röda Korset:
Viken Wetlesen - Kampanjledare
Malin Barnö - Kampanjledare
Andreas Jansson - Kommunikationschef
Therèse Engström - Insamlingschef