Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 juni 2010, 07:24
Kampanjen för Playboy, där pojkvänner uppmanas att skicka nakenbilder på sina flickvänner belönas med ett silver – och två brons i Direct. – Det här är så upprörande och så fel att jag kokar över, säger Lotta Mårlind, juryledamot i Direct.
”Women are important to pornography” var payoffen för Grey Argentinas nakenkampanj för Playboy. I kampanjen, som har rönt stor uppmärksamhet, uppmanades pojkvänner att ta nakenbilder av sina flickvänner, för att sedan skicka in dem för bedömning av Playboy Argentina. Den tjej som sedan valdes ut belönades med att få posera naken på omslaget.
Pojkvännerna uppmanades också att lägga ut nakenbilderna på sina flickvänner på Facebook för ökad spridning av kampanjen och för ökad vinstchans.
– Porr sköter sig så bra själv på internet så vi inte behöver hjälpa till. Vad sänder det här för signaler till reklamvärlden och omvärlden? Att det är okej att göra reklam för vad som helst så länge grundidén är bra? Då kanske man ska börja göra reklam för vapen också.Det här är en stor skandal och ett nederlag, säger Lotta Mårlind som satt i juryn
Directjuryn är den största i Cannes Lions med 30 juryledamöter.
Huvudjuryordförande är Pablo Alzugaray Highres som Resumé förgäves har sökt för en kommentar.
Juryns motivering till att man har valt att belöna kampanjen är att ”man ska bedöma idén, inte produkten”. En ursäkt som Lotta Mårlind har svårt att acceptera.
– Det är helt obegripligt och till råga på allt så skämtar och bagatelliserar flera i juryn bort hela saken. När jag lyfte fram min kritik mot bidraget var det några som sade: ”Vi röstar på guld”- bara för att provocera.
– Det här har varit min största fajt här, och som jag uppenbarligen inte vann …
Tero Marjamäki