Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Namnkunnig jury till 100-wattaren

Publicerad: 19 augusti 2015, 09:35

Carina Herly, Walter Naeslund och Christina Knight med och utser vinnarna.

I dag presenterades juryn till 100-wattaren – tävlingen som belönar reklam som fungerar.


Bland jurymedlemmarna återfinns Walter Naeslund, vd på reklambyrån Honesty, som i fjol kammade hem både en 50-wattare och en 100-wattare tillsammans med kunden Halebop. I år sitter han med som jurymedlem i kategorin långsiktigt.

– Många tävlingar driver branschen i fel riktning, men 100-wattaren är ett lysande undantag som premierar det vi faktiskt är här för att göra – skapa effekt på ett effektivt sätt. Det vill jag vara en del av, säger Walter Naeslund i ett pressmeddelande.

Bidragsinlämningen pågår för fullt. I oktober är det dags för juryn att läsa, granska och diskutera alla de bidrag som lämnats in till årets tävling. Just den korta tiden är en utmaning anser Ingos creative director Christina Knight som är jurymedlem i kategorin ideellt.


– Mina tidigare erfarenheter av att bedöma bidrag i 100-wattaren är tyvärr att för få tävlingsbidrag klarar fullständig, relevant och transparent redovisning av resultaten utifrån målsättningarna. Här är det viktigt att vi i juryn är nitiska och håller i kravställningarna och inte enkom låter oss "förföras" av det kreativa; att leverera både på kreativitet och resultat är ju 100-wattarens fundament.

Totalt består juryn av 60 personer uppdelade i sex olika jurygrupper. I varje jurygrupp finns fyra annonsörer, tre från byråsidan, två från mediebyråvärlden och en person från ett undersökningsföretag. I varje jurygrupp finns det även en juryordförande som alltid utgörs av en annonsör.

Juryn i 100-wattaren 2015

Konsument
Cecilia Rosendahl-Lavén, Marknadschef AMF (Ordförande)
Fredrik Törn, Head of Consumer and Shopper Insight/Chef Kundinsikt Coop Sverige Eva Lundström, VP, Nordic Marketing Director Apollo
Elisabet Åkerhielm, Marketing Director Boxer
Lina Brunzell, Art Director M&C Saatchi Stockholm
Kalle Widgren, Vd och CD TBWA Stockholm
Johan Van Der Schoot, Copywriter Garbergs
Joachim Nordlind, Vd MediaCom
Henrik Staaf, Digital Director Vizeum
Rikard Larsson, Client Director/Account Director TNS Sifo

Företag
Lars Terling, Vice President, Marketing Communications, Volvo Trucks (Ordförande)
Gabriella Larsson, Marknadschef/Affärsutveckling, Arctic Paper                 
Annika Bergman, Marketing & Brand Director,Trygghansa                              
Maria Dahlquist, Varumärkesansvarig, Eurocard                    
Annica Brinck, Head of Creative, CP+B           
Sara Clewemar, Projektledare, Åkestam Holst                          
Christina Kazeem, Vd, Hilanders                       
Niclas Fröberg,  Grundare och styrelseordförande, Tre Kronor                     
Johan Alanko, New Business Director/Head of Invention, Mindshare       
Lindsay Troy, Business Development Director Ipsos

Internationellt
Eleonore Säll, Global marknadschef Gant (Ordförande)
Adam Fors, Nordic Head of Category Marketing Samsung                               
Mia Lundh Hanusek, Marknadsdirektör Media Markt            
Susanna Liljeblad, Nordic Marketing Director Wrigley Scandinavia           
Calle Sjönell, Creative Director Lowe Brindfors                        
Patrick Kampmann, Senior Planner Volontaire                        
Joakim Slättegård, vd Delorean                          
Jessica Torstensson, Projektledare digitalt/Account Director PHD            
Kim Saxberg, Strategic planner MEC
Mimi Diego, Senior Consultant Millward Brown

Nytänk
Carina Herly, Chef Marknad Taxi Stockholm (Ordförande)
Johanna Frelin, Vd Hyper Island
Niklas Angergård, VP/ Brand and Marketing Klarna
Lin Eriksson, PR & Communication Manager Lensway
Andreas Morne, Vd, Abby Norm
Desirée Maurd, Strategichef JUNO
Nick Christiansen, Copywriter DDB Stockholm
Kristina Juhlin, Digital Chef Carat
Jonas Dahlquist, Vd Starcom
Carin Wegenius, Head of Brand Management Demoskop

Långsiktigt
Fredrik Thors, fd. Marknadschef Flygbussarna (Ordförande)
Marianne Lundgren Precenth, Marknadschef SBAB
Minna Dahlberg, Marknadschef Kronans Apotek
Peter Jannerö, Global Brand and Marketing Director Zound Industries
Bjarte Eide, Vd M&C Saatchi Silla Levin, AD Forsman & Bodenfors
Walter Naeslund, Vd Honesty
Tommy Gapinski, grundare och projektledare AdOn
Kjell Söderberg, Rådgivare Scream Mediabyrå
Peter Blid, Seniorkonsult Novus

Ideellt
Per Leander, Verksamhetschef Barncancerfonden (Ordförande)

Yara Anttila, Varumärkesansvarig/projektledare marknad Rädda Barnen

Johan Pettersson, Insamlingsansvarig Läkare utan gränser

Staffan Ekstam, Head of Food Strategy McDonalds

Jasper Nordling, Associate Planning Director Edelman Deportivo

Annika Carstedt, Vd Ruth

Christina Knight, Creative Director INGO

Peter Cederholm, Online Video & Broadcast Specialist IUM

Peter Arnesson, Grundare Bizkit Havas

Gunilla Wulkan, Insiktsexpert/grundare Augur

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.