Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nansen ökar omsättning och anställda

Publicerad: 18 oktober 2012, 09:57

Den digitala byrån Nansen går framåt och ökar både omsättningen och personalstyrkan i jämförelse med samma period förra året. Tillväxten har lett till att byrån öppnat ett nytt kontor London, vilket blir byråns fjärde.


Nansen är en digital byrå med starkt tekniskt fokus. Man jobbar med konceptutveckling och digital produktion inom flera plattformar, såväl på webb som i mobil. Med totalt 64 anställda och kontor i Stockholm, Chicago, New York och nu London jobbar man åt kunder som Electrolux Home, Coop och Swedbank Fastighetsbyrån samt internationella Reyes Beverage Group och matvarukedjan Giant Eagle.

I måndags rapporterade Resumé om hur en annan digital byrå, Deasign gick i konkurs till följd av vad de menade var en mycket negativ marknadsutveckling. Men för Nansen ser det annorlunda ut och byrån har ökat omsättningen med 27 procent sedan samma period förra året och anställt gott om ny personal. Men koncernchefen Michael Jäderlind medger att situationen är besvärlig och att den gynnar tekniskt fokuserade byråer:

- Marknadsläget är tufft just nu. Det kärva läget i Europa och USA påverkar även den svenska ekonomin. Parallellt sker en snabb omvandling till digital kommunikation. Fram till för par år sedan stödde det digitala det analoga, nu är det tvärtom. Omvandlingen ställer nya krav på byråernas kompetenssammansättning där användarupplevelse och teknik blir viktigare än yta och design. Vi måste ständigt utveckla vårt erbjudande och stärka våra kompetenser, säger han till Resumé.

Under året har Nansen sett ökad efterfrågan på vad man kallat helhetsåtaganden inom responsiv webb, Iphone- och Android-appar. Michael Jäderlind ser ganska positivt på framtiden:

- Vi startade Nansen när finanskrisen började. Något som medfört ett mycket tydligt sälj- och kundfokus. Den som vårdar sina kundrelationer och träffar flest nya kunder brukar klara sig bra oavsett hur marknaden ser ut i övrigt.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.