Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

När Maltajättarna flyttar in ska Svenska Spel bli världens svenskaste spelbolag

Publicerad: 14 november 2018, 11:44

När dörrarna till den svenska marknaden öppnas för Mr.Green, bet365 och andra utländska spelbolag vill Svenska Spel hitta en position som det genuint svenska. Vilket är samma position som ATG försökt ta.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelBloomy IdeasReklam

Den 1 januari träder den nya spelregleringen i kraft. Kort sammanfattat innebär det att de aktörer som vill verka på den svenska spelmarknaden behöver skaffa en licens, och att de då blir fria att annonsera i kanaler som TV4, Facebook och Google. Redan i dag är det många som är kritiska mot att spelbolagen går så tungt i kanaler som TV3, TV6, Kanal 5 och kvällstidningarna. Efter årsskiftet väntar sig dock mediebyråerna att aktörer som Mr. Green, bet365, Betsson, Nordic Bet kommer skruva upp sina medieinvesteringar ytterligare.

– Historiskt sett är den här kategorin extremt konverteringsdriven och de branscherna blir ofta bra kompisar med både Google och Facebook. Från vad jag hört från Storbritannien kan cost-per-click-priset på vissa sökord vara så högt som 80 pund, berättade Bizkit Havas tv-chef Henrik Norgren för Resumé tidigare i år.

Reglerna stipulerar även att aktörerna ska vara "måttfulla" i sin annonsering. Exakt vad det innebär återstår dock att se.

Vad som är tydligt är dock att svenska aktörer som ATG och Svenska Spel behöver hitta tydligare positioner på marknaden. När ATG tidigare i höstas lanserade sitt koncept fokuserade man på att profilera sig som ett svenskt spelbolag som bidrar till landets väl och ve genom att, till skillnad från de utländska aktörerna, betala skatt i Sverige.

När Svenska Spel nu lanserar sitt koncept "Världens svenskaste spelbolag" verkar det som att man gjort en liknande analys som ATG.

– Nu när vi äntligen får konkurrera på lika villkor på spelmarknaden så vill vi tydliggöra att vi skiljer oss från många andra spelbolag. Vi är hela svenska folkets spelbolag, och det innebär till exempel att hela vinsten går tillbaka till staten och gör nytta för samhället, på så sätt tar vi samhällsansvar. Alla känner kanske inte till vad vi står för. Med vår nya varumärkeskampanj så visar vi att det har betydelse vilket spelbolag man väljer, säger Joakim Mörnefält, kommunikations- och hållbarhetsdirektör Svenska Spel.

I konceptet fokuserar man på att Svenska Spel är statligt ägt, att de försöker ta ett samhällsansvar och att man bidrar till den svenska riksidrotten.

– Svenska Spel är Sveriges äldsta spelbolag och har gjort spelandet till ett folknöje genom att erbjuda spel för alla. Med konceptet "Världens svenskaste spelbolag" vill vi lyfta det svenska sättet att driva spelbolag på, det vill säga schyst, pålitligt och äkta – varvat med en portion humor och glimt i ögat. I konceptet vill vi också visa att vi är ett omtänksamt och inkluderande spelbolag. Alla är välkomna och vi har något för alla, säger Anna Fohlin, marknadschef koncernvarumärket Svenska Spel.

Konceptet är framtaget av Bloomy Ideas som är strategisk och kreativ byrå för modervarumärket Svenska Spel och kommer att visas i utomhus, tv, digitala skärmar, sociala medier och online.

– Vi har en unik position och den tar vi med oss in på den nya spelmarknaden. När de andra bolagen skriker så vill vi ha en lite mer sansad ton. Samtidigt är vi tydliga med att lyfta det vi är bra på och att vi faktiskt ser saker på ett lite annorlunda sätt. Ett exempel är att för oss är en bonus inte en spelbonus, utan en bonus som gagnar hela samhället, säger Anna Fohlin.

Arbetsgrupp:

Arbetsgrupp Svenska Spel
Joakim Mörnefält, Kommunikationsdirektör
Anna Fohlin, Marknadschef
André Lindgren, Kommunikationsansvarig
Sofie Hammers, Ansvarig Sociala Medier

Arbetsgrupp Bloomy
Max Munck, AD
Ida Jagerfelt, Copy
Marcus Sjöström, Copy
Frida Thunholm, Design
Pernilla af Klintberg, Projektledare
Per Jaldeborg, Strateg

Produktionsbolag Camp David
Sebastian Reed, Regissör
Erik Liss, Producent
Kristina Wibom, Exekutiv Producent

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.