Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nära-döden-upplevelse lanserar nya Hövding globalt

Publicerad: 18 September 2019, 08:56

När Hövding 3 lanseras baseras kommunikationen på en nära-döden-upplevelse för att väcka frågan om vad som står på spel när olyckan är framme. Lanseringen sker på 16 marknader med fokus på ett antal nyckelstäder så som London, Hamburg och Stockholm.


Ämnen i artikeln:

HövdingReklamKampanj

Lanseringen av Hövding 3 är den största satsningen i Hövdings åttaåriga historia. Efter fem års utveckling hade nästa generations huvudskydd för cyklister premiär under förra fredagen den 13 september. Lanseringen sker på samtliga 16 marknader där Hövding finns representerade, med extra fokus på ett antal utvalda storstäder, bland annat London, Hamburg, Köpenhamn och Stockholm.

Den nya produkten är baserad på samma teknik som de två tidigare versionerna av Hövidng, en airbag som blåses upp på en tiondels sekund. Den största nyheten är att Hövding 3 går att koppla upp mot smartphones och på så vis erbjuder en hel rad olika nya funktioner.

Lanseringskampanjen är framtagen av Malmö Reklambyrå och budskapet problematiserar frågan om det är värt att chansa när livet står på spel? Mediemixen har tyngdpunkten på digitala kanaler och riktas mot enskilda städer där cyklismen är på uppgång. Bland fokusstäderna finns London, Hamburg, Köpenhamn och Stockholm.

– Vi en allvarlig cykelolycka så är det så mycket som står på spel. Inte bara din hälsa, utan även dina minnen, personlighet och allting du har framför dig. Med lanseringen av Hövding 3 hoppas vi nå ut brett så att vi kan erbjuda ännu fler cyklister detta överlägsna skydd, säger Anna-Katarina Skogh, director of marketing & communications på Hövding i en kommentar.

Malmö Reklambyrå ligger bakom konceptet. Lanseringsfilmen är producerad av Reform Film och regissören Tomas Jonsgården.

– Människan har en tendens att uppskatta vad den har först när det är på väg att glida ur händerna. Genom att dramatisera en mental inre resa, vill vi få människor att stanna upp och tänka efter, Gustaf Hultberger, creative director på Malmö Reklambyrå.

Arbetsgrupp

Title: "In the Blink of an Eye"

Client: Hövding
CEO – Fredrik Carling
Director of Marketing & Communications – Anna Katarina Skogh

Creative Marketing Manager - Elisabeth Stjernlöf

Agency: Malmö Reklambyrå

Client Director - Klas Oskarsson
Client Manager - Edvina Berg
Creative Director - Gustaf Hultberger
Art Director - Mikael Ankermark

Art Director - Tomas Nilsson
Copywriter - Paola Pellettieri

Agency Producer – Erik Arheden (Dunderville)

Production company: Reform Film

Regissör - Tomas Jonsgården
Producent - Magnus Åkerstedt
Fotograf - Manuel Claro
Klippare - Gregers Dohn, Chimney, Stockholm
Ljudläggare - Frippe Jonsäter, Chimney, Stockholm Kompositör - Håkan Eriksson
VFX - Chimney, Stockholm
Serviceproduktion - Family Production, Kiev

I helgen kan ni läsa en längre intervju om Hövdings marknadsföring och strategi med marknadschefen Anna-Katarina Skogh på Resume.se.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

HövdingReklamKampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.