Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nära nolltillväxt 2012

Publicerad: 6 december 2011, 10:10

IRM presenterar nu sin nya reviderade prognos.
Tillväxten på reklammarknaden bedöms landa på 4,8 procent under 2011 – under 2012 uppskattar man att den landar på 0,3 procent.


Ämnen i artikeln:

IRM

IRM bedömer att avmattningen av tillväxten på reklammarknaden under tredje kvartalet kommer att hålla i sig även över det fjärde kvartalet. Omsättning bedöms landa på dryga 32 miljarder – både för 2011 och 2012.

Prognosen bygger på att tillväxten för Sveriges BNP under nästa år landar på mellan noll och en procent.

Man bedömer även att digitala medier och tv i högre utsträckning kommer att öka sina andelar samtidigt som tryckta medier minskar. Även mobilreklam bedöms växa starkt under nästa år.

– Den dämpning av tillväxten som visade sig under tredje kvartalet bedöms hålla i sig året ut innan reklammarknaden övergår i en svagare tillväxt 2012. Displayannonseringen och sökordsmarknadsföringen på Internet fortsätter att öka tillsammans med TV och några medier till, medan de allra flesta tryckta medier bedöms tappa intäkter, säger IRM:s VD Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.