Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Näringslivet backar upp Åhléns normkritiska kampanj

Publicerad: 27 September 2016, 11:06

Rättviseförmedlingens vd Seher Yilmas, författaren och föreläsaren Per Schlingmann och Mia Brunell Livfors, vd Axel Johnsson.

Svenska makthavare tar ställning mot begränsande könsnormer i Åhléns lookbook på LinkedIn, som är en del av den nya modekampanjen "Bryt klädmaktsordningen".


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjÅhléns

Genom att instifta begreppet "klädmaktsordning" vill Åhléns sätta fokus på förhållandet mellan kön, kläder och makt. Historiskt sett har män förknippats med arbetsplatsen och kvinnor med hemmet. Det är också i vissa professionella sammanhang klädmaktsordningen blir allra tydligast. På jobbnätverkssajten Linkedin är det vanligt förekommande med profilbilder slipsar, skjortor och kostymer.

För att bidra till förändring har 11 makthavare inom det svenska kultur- och näringslivet gått samman. De har stylats om i ett mer könsöverskridande mode, blivit fotograferade och sedan laddat upp de nya bilderna på sina profiler. Med det hoppas de kunnainspirera människor – oavsett könstillhörighet – att även i professionella sammanhang uttrycka sig friare i sina klädval.

– Jag anser att det finns normer och strukturer i samhället som gör att vi behandlar män och kvinnor olika. Detta skapar begränsningar och innebär att vi inte tar vara på människors potential fullt ut. Jag tycker också att det är viktigt att företag i större utsträckning använder sin plattform för att vilja åstadkomma positiva samhällsförändringar, vilket är ytterligare ett skäl till att jag deltar i kampanjen, säger författaren Per Schlingmann i ett uttalande.

Normer kring kvinnligt och manligt har sedan länge begränsat sättet som man förväntas uttrycka sig på när det gäller klädval. Med kampanjen vill Åhléns ifrågasätta varför traditionellt manlig klädsel förknippas med mer status och makt än traditionellt kvinnlig.

– Vi tycker att det är dags att bryta den rådande klädmaktsordningen, som i alldeles för hög utsträckning styr hur vi klär oss. Med vår kampanj vill vi inspirera människor att klä sig precis som de själva vill, fritt från hämmande köns- och maktnormer, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns.

De som medverkar i kampanjen är:

Amanda Lundeteg, vd Allbright

Barakat Ghebrehawariat, entreprenör & demokratiagent

Daniel Karlsson, varuhuschef Åhléns City

Gustaf Öhrn, vd Åhléns

Johan Fant, cfo Axel Johnson

Johan Dennelind, vd Telia

Kjell A. Nordström, ekonom & författare

Mia Brunell Livfors, vd Axel Johnsson

Per Schlingmann, författare & rådgivare

Seher Yilmaz, ordförande Rättviseförmedlingen

Sohrab Fadai, regionschef Företagarna

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjÅhléns

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.