Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Näsolja, ansiktsmasker, silvervatten – 250 anmälningar om coronabluffar till Konsumentverket

Publicerad: 25 Maj 2020, 08:53

Konsumentverket har hittills öppnat 11 corona-relaterade ärenden.

Foto: Mostphostos

Fortsatt högtryck hos Konsumentverket kring företag som marknadsför sina produkter som botemedel mot det nya coronaviruset.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetKonsumentverket

Redan i ett tidigt skede visade det sig att coronakrisen skapat en plattform för lycksökare som vill sko sig på människors oro för att sälja produkter genom att marknadsföra dem i en coronakontext. Hittills har Konsumentverket fått in över 250 anmälningar om falsk marknadsföring av produkter och tjänster som sägs motverka, lindra eller bota corona. Det rapporterar Aftonbladet.

– Vi ser väldigt allvarligt på det här. Det som anmälningarna beskriver är hur företag skor sig på människors rädsla för att insjukna i covid-19. De gör det genom att marknadsföra sina produkter som förebyggande både för sjukdomen i sig men också för immunförsvaret i allmänhet, säger Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket till tidningen. 

I vissa fall handlar de anmälda fallen om ockerpriser på ansiktsmasker eller handsprit. Bland produkterna återfinns också örter, meditation, omega-3, väteperoxid, d-vitamin, näsolja och kolodialt silver (så kallat silvervatten).

I andra fall marknadsförs produkterna med att de kan hindra smittan eller till och med ”döda coronaviruset”.

Konsumentverket kommer att granska alla anmälningar som har kommit in. Myndigheten har hittills öppnat elva. medan två har gått till domstol. Konsumentverket handlägger först de företag eller personer som har fått flest anmälningar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.