Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Nätet har hjälpt mig lära känna läsarna"

Publicerad: 26 augusti 2010, 07:56

Marknadsföringsgurun Seth Godin lämnar sitt bokförlag och ska sälja sina böcker från den egen sajten. – Förlag är en bra resurs för författare som inte känner sina läsare. Men internet har hjälpt mig och många andra att lära känna läsarna, säger han.


Seth Godin.

Seth Godin är superstjärna inom digital marknadsföring och har gett ut dussintals böcker varav "Purple Cow" är den mest kända.

Han sägs ha skapat begreppet permission Marketing och skrivit om buzz marketing. Hans blogg har över 400 000 läsare, enligt hans egna uppgifter.

Det är relationen med bloggläsarna som han nu ska kapitalisera. I veckan har Godin meddelat att han lämnar sitt förlag Portfolio, en del av förlaget Penguin. I stället ska han sälja sina böcker direkt från sina sajt. Han kommer sälja böckerna som digitala böcker, talböcker, print-on-demand-böcker.

Trots att han är kändis i marknadsföringskretsar är han ingen storsäljande författare. Senaste boken, "Linchpin: Are You Indispensable?", har sålt i 50 000 exemplar sedan årsskiftet.

Trots det är den amerikanska förlagsbranschen skärrad. Förlagen har de senaste åren blivit beroende av några få bästsäljare och de har nästa.

– Det här kommer få flera stora författare att börja fundera. Flera av de stora har många fans som följer dem i allt vad de gör, säger Mark Coker, vd för e-boksförlaget Smashwords  till Wall Street Journal.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.