Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nattvandring värvar med nollbudget

Publicerad: 7 November 2012, 16:20

En stillbild från reklamfilmen.

Nattvandring.nu släpper en värvningsfilm som ska få folk att få upp ögonen för den ideella organisationen.


Ämnen i artikeln:

Klirr

Var åttonde svensk och var fjärde skolelev i klass 8 har  utsatts för personbrott som misshandel och sexualbrott, enligt siffror  från Brottsförebyggande rådet.

Det är mot denna bakgrund som nattvandring.nu går ut med en  värvningsfilm för att fler ska få upp ögonen för den ideella  organisationen.

Syftet är att fler vuxna ska ta på sig en röd jacka och nattvandra efter  mörkrets inbrott för att skapa viktiga vuxenrelationer till ungdomar i  olika situationer.

– En del påstår att vi har ett ungdomsproblem i Sverige, vi anser att vi  har ett vuxenproblem. Vi vuxna behöver finnas ute på gator och torg, på  ungdomars arena och visa att vi bryr oss, finnas till hands för samtal,  dialog, medling, men också för att förebygga våld och bruket av alkohol  och droger bland ungdomarna Vi vet attungdomar uppskattar vuxna som  finns ute. Helt enkelt vuxna som bryr sig - ett engagemang som gör  skillnad, säger Vera Dordevic på nattvandring.nu i en kommentar.

Klirr Stockholm har jobbat med nattvandring.nu i några år och står bakom  idé och produktion. Projektet har en nollbudget och alla som varit  involverade har ställt upp gratis.

– Vi ville skapa en film som är griper tag och känns i magen. Det behövs  eftersom svåra saker ofta får människor att titta åt ett annat håll. Vi  ger en berättelse utan något svar och dramatiserar oro, rädsla och  skörhet, säger Lena Landén, ad Klirr Stockholm.  

Filmen, som är en del av en printkampanj, skickas i första taget ut till  opinionsbildare, politiker och beslutsfattare för att spridas via på  sociala medier.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Klirr

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.