Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 7 november 2012, 16:20
En stillbild från reklamfilmen.
Nattvandring.nu släpper en värvningsfilm som ska få folk att få upp ögonen för den ideella organisationen.
Ämnen i artikeln:
KlirrVar åttonde svensk och var fjärde skolelev i klass 8 har utsatts för personbrott som misshandel och sexualbrott, enligt siffror från Brottsförebyggande rådet.
Det är mot denna bakgrund som nattvandring.nu går ut med en värvningsfilm för att fler ska få upp ögonen för den ideella organisationen.
Syftet är att fler vuxna ska ta på sig en röd jacka och nattvandra efter mörkrets inbrott för att skapa viktiga vuxenrelationer till ungdomar i olika situationer.
– En del påstår att vi har ett ungdomsproblem i Sverige, vi anser att vi har ett vuxenproblem. Vi vuxna behöver finnas ute på gator och torg, på ungdomars arena och visa att vi bryr oss, finnas till hands för samtal, dialog, medling, men också för att förebygga våld och bruket av alkohol och droger bland ungdomarna Vi vet attungdomar uppskattar vuxna som finns ute. Helt enkelt vuxna som bryr sig - ett engagemang som gör skillnad, säger Vera Dordevic på nattvandring.nu i en kommentar.
Klirr Stockholm har jobbat med nattvandring.nu i några år och står bakom idé och produktion. Projektet har en nollbudget och alla som varit involverade har ställt upp gratis.
– Vi ville skapa en film som är griper tag och känns i magen. Det behövs eftersom svåra saker ofta får människor att titta åt ett annat håll. Vi ger en berättelse utan något svar och dramatiserar oro, rädsla och skörhet, säger Lena Landén, ad Klirr Stockholm.
Filmen, som är en del av en printkampanj, skickas i första taget ut till opinionsbildare, politiker och beslutsfattare för att spridas via på sociala medier.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Klirr