Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 Mars 2016, 15:15
En av printannonserna i kampanjen That's WY.
Foto: Kampanjbild
Amerikanska delstaten Wyoming gav byrån BVK – som håller till 1000 engelska mil österut – i uppdrag att satsa på storslagen vildmark i print och TV.
Med bilder på karga och mäktiga naturlandskap försöker BVK Group fånga det som utmärker Wyoming: ändlöshet, vildmark och det djupa sambandet som finns till de individer som utforskar delstaten.
Det berättar Brian Ganther, creative director på BVK Group, vars kampanj ska öka turismen i Wyoming, för Adweek.
– Vårt mantra blev att försöka uppnå "episk intimitet", säger han till tidningen.
På frågan om huruvida han tror att print är på väg i negativ riktning svarar Brian Ganther att siffror troligen bekräftar just den trenden, men att print oavsett kan vara särskilt vänligt mot vackra landskap, varför det kändes lämpligt i den här kampanjen.
I satsningen ingår även en rad tv-inslag som du kan se ett exempel på nedan, med taglinen "That's WY".
– Det är mer än en tagline. Det är en kreativ varumärkesplattform som differentierar Wyoming från andra delstater, säger Brian Ganther i en kommentar.
De gestaltar historier om verkliga människor som har tydlig anknytning till landskapet i delstaten, enligt byrån. Personer som har jobbat med kampanjen ska ha närmat sig innehållet som journalister, snarare än reklamare, menar Brian Ganther.
– Vi ville få en äkta vibe i kampanjen, säger han.
Målgrupperna för kampanjen finns bland annat i Kansas, Seattle och Chicago.
Byrån BVK håller till i Milwaukee, hela 1000 engelska mil från Wyoming. Men avståndet är snarare en fördel än en nackdel menar Brian Ganther.
– Att komma utifrån tror jag kan leda till ett starkare arbete. Det framkallar nyfikenhet och känslan av att för första gången uppleva ett nytt äventyr, säger han.
Mårten Färlin