Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Naturliga smaker ska locka kvinnor

Publicerad: 20 maj 2008, 08:30

Om två veckor startar den stora kampanjen från Cloetta Fazer som ska sälja in den nya godisserien Tutti Frutti Naturals. Kampanjen är signerad finska reklambyrån Hasan & Partners.


Varumärket Tutti Frutti lanserades 1921. Då bestod sortimentet av en hård karamell. Idag finns Tutti Frutti både som tablettask och som fruktgelé i påse. Nu kommer nästa steg – gelégodis med äkta råvaror från fruktriket. Bakom lanseringskampanjen står den finska byrån Hasan & Partners.

Är det här ett sätt att ta upp jakten på Malaco Truly?
– Malaco har gjort ett bra jobb men vi ser det inte så. Vi har tagit en annan positionering. Smak och naturlighet är viktigt för oss och vi har sett att konsumenterna blir mer och mer medvetna med vad de stoppar i sig, säger Anna Hellström, kategorichef på Cloetta Fazer Sverige.

Vilken målgrupp har godiset?
– Kvinnor i 30-årsåldern. Där finns det en stor grupp som fokuserar på sin hälsa  men ändå unnar sig att njuta av något riktigt gott då & då , säger Anna Hellström.

Kampanjen, som startar utomhus, kommer att gå till slutet av augusti. Kampanjen kommer även att synas i dagspress, livstilsmagasin som till exempel Amelia, Må Bra och PS och på internet.
– Vi har ett också ett samarbete med Aftonbladet där man under hela sommaren på Öland och Gotland kommer att mötas av erbjudandet ”Köp Aftonbladet - få en hel påse Naturals”, säger Anna Hellström.

Hur mycket satsar ni på att sälja i år?
– Det är för tidigt att säga. Vi tror att det här blir en jättesuccé bara folk får smaka, viket är anledningen till att vi satsar så mycket på sampling. Totalt räknar vi med att sampla cirka 300 000 påsar  i fullstorlek samt några hundra tusen mindre provpåsar .

Förutom de specifika eventen på Öland och Gotland kommer kampanjen att gå rikstäckande.

Vad har ni för budget?
– Det här är nog den största satsning vi har gjort på Tutti Frutti någonsin. Men någon exakt siffra vill jag inte ge.

Kampanjen lanseras samtidigt i Sverige och Finland. Annonserna består av fyra olika motiv, två bilder med fokus på påsen och två med fokus på frukterna.
Cloetta Fazers svenska reklambyrå DDB har inte varit involverad i kampanjen.

– I Finland jobbar vi med Hasan & Partners och i Sverige med DDB.  De är våra två huvudbyråer och i det här fallet har Hasan & Partners uppdraget och kampanjen kommer att gå samtidigt i Finland & Sverige.

Cloetta Fazer

Anna Hellström, kategorichef på Cloetta Fazer Sverige
Byrå: Hasan & Partners, Finland  
Mediebyrå: Mediacom, Anna Modin
Design: Identity Works  
Butikskampanj: Trigger

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.