Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Naturskyddsföreningen lyfter bins utsatta position

Publicerad: 26 mars 2018, 09:22

I den första kampanjen sedan Naturskyddsföreningen inledde ett samarbete med Reform Act lyfter aktören fram det faktum att mänskligheten de senaste decennierna utrotat tusentals djurarter.


Ämnen i artikeln:

NaturskyddsföreningenReform ActReklam

Forskningsrapporter tar sällan till brösttoner i sin prosa. Därför var det många som förra året reagerade när forskare vid Universidad Nacional Autónoma de México berättade att vi de senaste decennierna befunnit oss i en period av "biologisk förgörelse" som kunde få konsekvenser för det mänskliga samhället världen över.

Enligt forskarna beror situationen på mänsklig överpopulation och överkonsumtion.

Utvecklingen är något som Naturskyddsföreningen vill uppmärksamma i sin senaste kampanj, den första sedan man inledde ett samarbete med Reform Act.

Ev av de arter som drabbats hårdast, både i Sverige och internationellt, är vilda bin. En art som är central för pollineringen av växter och grönsaker världen över.

– Hur berättar man om ett stort problem, så att det blir enkelt att förstå? Kampanjen tar hjälp av en av Sveriges minsta röster: biet. Biet blir symbolen för den stora utmaningen vi har när naturen trängs undan och den biologiska mångfalden hotas. Vi vill visa att det går att göra stor skillnad för att rädda bina. Det kan handla om någonting så enkelt som att skapa en blomsteräng, bygga ett vildbi-hotell eller skänka 200 kr till Naturskyddsföreningen. Tillsammans blir vi världens bi-vänligaste land, säger Mikael Arman, projektledare på Reform Act.

Enligt Per Bengtson, biolog och projektledare på Naturskyddsföreningen, är var tredje tugga vi äter beroende av bin. Detta samtidigt som en tredjedel av Sveriges vilda biarter är på väg att försvinna.

– Frågor om biologisk mångfald kan uppfattas som komplicerade och något som bara rör naturvetare och experter. Men så är det inte – vi är alla en del av naturen och helt beroende av den biologiska mångfalden för vår överlevnad – detta är ett hot som berör oss alla. Det vill vi visa med vår kampanj, berättar han i ett pressmeddelande.

I kampanjen försöker Naturskyddsföreningen och Reform Act visa att det inte är för sent för förändring, så länge invidider, politiker och företag tar sitt ansvar och tar tag i frågorna.

Kampanjen kommer främst att gå som banners och i sociala medier med förstärkning i olika livsstilsmagasin och på SJ:s tåg.

Naturskyddsföreningen:
Andreas Drufva, marknadschef
Per Bengtson, projektledare
Daniel Holking, digital kommunikatör
Moa Linder, digital kommunikatör

Reform Act:
Åsa Hammarström, Art director
Simon Göthson, Copywriter
Paul Ferris, digital strateg
Joel Granberg, digital specialist
Mikael Arman, projektledare
Maria Rehnwall, produktionsledare
Viken Vetlesen, kundansvarig

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.