Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nätverkar i Cannes – utan festivalpass

Publicerad: 17 juni 2014, 13:56

Petrus Kukulski, Walter Naeslund, Robert Nygren och Martin Marklund.

Foto: Fredrik Thambert.

Honesty-delegationen är på plats under festivalveckan i Cannes. Men själva tävlingen och seminarierna ger de inte mycket för. Istället handlar veckan om att träffa folk.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2014Honesty

Längst ute på piren vid Baoli Beach sitter Walter Naeslund, Robert Nygren, Petrus Kukulski och Martin Marklund och vilar upp sig. Honesty-ledarna blickar tillbaka på en hektisk vår där lite tid har kunnat avsättas för att socialisera och knyta kontakter. Därför befinner de sig nu i Cannes.

– Det rätt sällan man hinner träffa folk i branschen förutom på Guldägget och här, konstaterar Walter Naeslund som är vd på byrån.

Men några festivalpass har de inte införskaffat. Medan många byråer är här för att inspireras av prisvinnande jobb och kändistalare väljer de en annan strategi. Anledningen är egentligen rätt krass:  

– Vi är inte riktigt här för att kolla på andras reklam. Jag tror inte heller att branschen behöver mer likriktning genom att titta på varandras grejer. Vår huvudanledning är att träffa folk och att hänga med varandra, för det har vi sällan tid med hemma.

Hur nätverkar ni?
– Det finns ju hur många tillställningar som helst här där man springer på folk på ett outvunget och avslappnat sätt. Jämfört med South by southwest är Cannes en mycket mindre yta som folk är utspridda på.

Robert Nygren, projektledare på byrån, fyller i:
– Tittar man på SXSW:s program är det så mycket intressant att man inte hinner med allt. Tittar man på programmet här är det väl inget man springer benen av sig för direkt.

Vilka träffar ni här?
– Dels andra i branschen från Sverige, dels utländska byråer och nätverk som man vill träffa. Sedan är det såklart också företag som Google och Microsoft som man sällan träffar är hemma.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2014Honesty

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.