Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nätverken tar fram krisplaner

Publicerad: 22 Oktober 2008, 15:20

I krisens spår tvingas Sverigecheferna på de globala nätverksbyråerna att förbereda snabba uppsägningar. De stora byråerna lever efter två parallella budgetar. I den värsta sägs personal upp redan i år.


Nätverken har gett order om att upprätta krisplaner. Illustration: Andreas Elgstrand.

De globala nätverken kan drabbas hårt av den finansiella oron och lågkonjunkturen i världen.
På uppdrag av sina europeiska chefer har de globala byråerna med verksamhet i Sverige tvingats ta fram två budgetar för resterande 2008 och 2009.
Den ena budgeten är oförändrad för året.
I den andra är scenariot betydligt mera dystert.

Flera nätverkschefer har redan förberett listor på vilka i personalen som kan sägas upp snabbt. För de stora reklambyråägarna är de hårda direktiven nödvändiga. Den här lågkonjunkturen har kommit ovanligt snabbt vilket föranlett de här åtgärderna.
– Det finns klara listor på folk som snabbt kan varslas eller sparkas på nätverksbyråerna. Samtliga nätverk kräver att byråerna snabbt ska vara beredda på sämre tider. Då måste man vara beredd på att snabbt minska personalstyrkan, säger en källa.

När Resumé pratar med flera av de tyngsta byråcheferna ger de en gemensam bild av att marknaden är väldigt svår att tyda men att de samtidigt räknar med att de stora kunderna drar ner på sina budgetar och att tillväxten avtar helt.
– Det är en tid av osäkerhet. Och den bottnar hos kunderna eftersom de får nya besked om sina budgetar varje vecka. Jag vet nu hur vi snabbt ska skala i kostnader. Det är klart att jag direkt vet hur vi kan säga upp folk, säger en nätverkschef som vill vara anonym.

På Starcom kommer man att arbeta under tre budgetar. Deras nordiske chef Jens Welin är beredd att bekräfta det hans kollegor bara vill säga under källskydd.
– Under nästkommande år jobbar vi med tre budgetar. En där vi ökar lite genom att vinna nya kunder, en där inget händer och en där det händer mer drastiskt på marknaden, säger Jens Welin.
Det sista scenariot innebär att personal tvingas lämna Starcom.

Lär mer om krisplanerna i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.