Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

NBA:s nya marknadschef med spenderbyxorna på

Publicerad: 13 oktober 2014, 07:22

Den amerikanska proffsbasketligan, National Basketball Association, har precis dragit igång. Parallellt har NBA precis fått en ny marknadschef, Pam El. Hon har tidigare jobbat på State Farm och Nationwide och har ett tydligt mål – att utöka fanbasen genom aggressiv marknadsföring.


NBA ska utöka sin marknadsbudget för att locka till sig mer "flyktiga" fans, enligt Adage.

En del av pengarna ska gå till själva grundserien genom att matcherna bland annat sänds via fler nätverk än tidigare, enligt Pam El.

Hon har bland annat jobbat på försäkringsbolagen State Farm och Nationwide och började jobba för NBA under augusti.

Målet är alltså tydligt – skapa fler fans.

Hon vill inte kommentera marknadsbudgeten, men redan inom kort kör NBA igång den nya kampanjen "Everybody Up" som bland annat ska gå på CNN, TBS och VH1 för att bara nämna några nätverk.

Den första delen av konceptetet kallas "Roll Call" och inleddes under försäsongsmatchen mellan Miami Heat och Cleveland Cavaliers – NBA:s fixstjärna LeBron James har precis bytt lag från just Miami Heat till Cleveland Cavaliers efter en rad NBA-titlar för Miami Heat.

Goodby Silverstein & Partners ligger bakom reklam ihop med hip-hop-stjärnan Common, enligt Adage.

NBA lade 93,6 miljoner dollar på mätbar media under förra året.

NBA har inte haft någon marknadschefstjänst sedan 1990-talet.

NBA har bland annat tecknat ett avtal med Walt Disney och Turner Broadcasting System, TNT, som är värt 24 miljarder dollar under nio år, enligt Adage.

Avtalet börjar gälla säsongen 2016-2017.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.