Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 Januari 2012, 09:21
Vd:n för CP+B Andrew Keller: "Det är ingen hemlighet att branschen håller på att förändras."
Foto: Pressbild.
Crispin Porter + Bogusky har meddelat att bolaget minskar personalstyrkan på 900 personer med 43 anställda. Nedskärningarna berör endast USA. Ogilvy har också precis minskat med nära 60 anställda – även det i USA.
Tidningen Adweek rapporterar om de senaste förändringarna i USA. Igår stod det klart att Crispin Porter + Bogusky, som har 900 anställda, har minskat med 43 personer.
Neddragningarna berör endast USA.
Minskningen motsvarar fem procent av byråns totala personalstyrka och CP+B har sex kontor, varav London och Göteborg är sådana exempel:
– Det är ingen hemlighet att branschens ekonomi håller på att förändras och för att kunna fortsätta vara en branschledare anpassar vi vår operativa modell så att den blir magrare och mer flexibel än någonsin, säger Andrew Keller, vd för CP+B i ett uttalande.
Han hävdar att branschen håller på att gå igenom en dramatisk förändring, inte bara ekonomiskt, utan även på många andra plan och han välkomnar trots allt de möjligheter som kommer: "i och med förändringen."
För bara ett par dagar sedan meddelade Ogilvy att man skär ned med 60 personer i New York och på den amerikanska Västkusten.
Enligt Adweek är den främsta förklaringen att kunderna har skurit ned på sina investeringar i reklam.
De minskade intäkterna rör framförallt det fjärde kvartale och av den anledningen har bolaget trimmat sin budget inför 2012.
Allt enligt Ogilvys talesperson för den Nordamerikanska marknaden, John Seifert.
En förändring innebär också att man förändrar uppsättningen i sin personalstyrka i den bemärkelsen att man gör sig av med personer som saknar digital kompetens och färdigheter kring mobil marknadsföring.
Besparingarna rör framförallt Ogilvy & Mather and OgilvyOne.
Ogilvy drar ned med 42 personer i New York, medan resterande 16 försvinner vid kontoren i bland annat Los Angeles, San Francisco och Denver.
Ogilvy har inte velat kommentera vilka kunder som har dragit ned på sina satsningar, men gruppen arbetar för bolag som IBM, American Express och BP.
I somras meddelade McCann Ericsson att man kapar personalstyrkan med 25-30 personer, viket motsvarade mer än 5 procent av den totala styrkan i New York på uppemot 500 personer, enligt Adweek.
Karl-Johan Byttner