Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Neolane säkrar 27 miljoner dollar

Publicerad: 11 januari 2012, 11:14

Neolane, som utvecklar konversationsmarknadsföring, slutför en finansiering på 27 miljoner dollar. Battery Ventures ledde finansieringsrundan.


Finansieringen ska användas för tre områden.  Neolane ska expandera sin verksamhet till att omfatta nya geografiska områden, konsolidera sin position i USA och slutligen förstärka sitt team inom försäljning, marknadsföring och produktutveckling.

– Neolane har lämnat ett imponerande avtryck i den marknadsföringstekniska världen, säger Morad Elhafed, vice vd för Battery Ventures i en kommentar.

Bolagets teknik gör möjligt att sammanföra inkommande och utgående kommunikationsstrategier genom ett centraliserat system som spårar och hanterar all marknadsföringsdata.

Enligt Neolane innebär detta att företagets kunder kan skapa målgruppsorienterade och personanpassade meddelanden utifrån kunders beteenden och preferenser.

I och med kapitaltillskottet på 27 miljoner dollar ansluter sig Battery Ventures till Neolanes tidigare investerare – Auriga Partners, XAnge och Gilles Queru.

Neolane ökade sina intäkter med 70 procent under första halvåret 2011 jämfört med motsvarande period förra året.

Neolane används av mer än 300 företag världen över – alltifrån Sony Music, Alcatel-Lucent och Orange till Sears Canada och Sephora.

Battery Ventures har tidigare gått in i en rad bolag. Alltifrån Airespace (som köptes av Cisco), Akamai Technologies och Angie´s List till Cbeyond, Liffe (som köptes av Euronext) och Groupon.

Battery Ventures förvaltar cirka 4 miljarder dollar, varav 750 miljoner dollar i sin senaste fond.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.