Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nescafé lägger i backen

Publicerad: 2 juni 2008, 07:53

Nestlés varumärke Nescafé kör vidare med konceptet ”Great coffee in no time” som ska visa på saker som tar lika lång tid att göra som en kopp av Nescafés snabbkaffe. Men denna gång lyfter företaget även fram bönderna bakom kaffebönan.


– Vi ville framhäva den naturliga kopplingen mellan kaffeböna och färdig kopp - att Nescafé är 100 procent kaffe gjort på färskplockade och färskmalda bönor, men med en liten ”knorr”. Filmen länkar naturligt till det vi alltid talat om; bekvämligheten och snabbheten, säger Ulrika Wallberg, nordisk varumärkeschef för Nescafé.

Reklamfilmen, som är framtagen av den danska reklambyrån Propaganda McCann, visar en snabb resumé om kaffebönans resa från plantagen i Latinamerika till fabriken i Schweiz. Sammanfattningen går så snabbt att de till och med hinner köra reklamfilmen baklänges under tiden en kopp kaffe görs i ordning.

Den 30 sekunder långa filmen, som bland annat är inspelad på en kaffeplantage i Latinamerika, visas på TV3, Kanal 5, MTV och TV6. Förutom reklamfilm kommer kampanjen även att synas på stortavlor och som butiksmaterial.

– Vi lanserade konceptet 2004. Då hette det bara ”in no time”. Sedan dess har vi jobbat mycket med att utveckla konceptet och att även få med ”great coffee” i vår kommunikation, säger Ulrika Wallberg.

Samtidigt som kampanjen går lanserar Nescafé även ny design på företagets Lyx-sortiment. Redesignen är gjord i Schweiz och släpps internationellt.

Reklamfilmen kommer att gå i tre veckor. Därefter återkommer den ett par gånger till under året. Filmen visas även i Danmark och Norge.

Nescafé

Ulrika Wallberg nordisk varumärkeschef, Marie Louise Elmgren informationschef Nestlé Norden
Byrå: Propaganda McCann
Arbetsgrupp: Sune Bang och Charlotte Jantzen projektledare, Tobias Rosenberg kreatör

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.