Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nescafé vill komma ut

Publicerad: 10 mars 2009, 13:51

2004 lanserade Nescafé konceptet ”in no time” som sedan utvecklades till ”Great coffee in no time”. Nu tar danska reklambyrån ytterligare ett steg. Denna gång har inspiration hämtats från cafevärlden och fokus ligger på utomhus och webb.


Nescafé vill med årets kampanj lyfta fram företagets nyheter inom snabbkaffesegmentet. Produktlanseringen skedde redan vecka 6 men nu kommer kampanjen som ska få folk att uppmärksamma nyheterna.

Fokus i förra årets kampanj låg på film. Denna gång lägger Nescafé majoriteten av mediebudgeten på utomhus och webb. Liksom tidigare är det den danska reklambyrån Propaganda McCann som står bakom kampanjidén.

Nescafé började redan för två år sedan att satsa på att synas bättre på internet. Då lanserades sajten innotime.se. Årets webbkampanj, ”Espressomaskinen”, är en uppföljning på den. På sajten kan designa bilder i kaffeskum, tävla samt skicka en ”espressomaskin” till sina vänner.
Printkampanjen går ut på att skapa en kafe-känsla kring Nescafé. Printkampanjen backas upp av sampling.

Den nya sajten "Espressomaskinen"

– Med denna kampanj vill vi framförallt öka medvetandet om våra specialprodukter. Vi vill bli lika förknippade med dem som med vårt traditionella instantkaffe, säger Christopher Overton, kategorichef på Nestlé.

Båda delarna i kampanjen bygger på det lättillgängliga hos Nescafé.

Kampanjen kommer att gå rikstäckande.

Nescafé

Reklambyrå: Propaganda McCann, projektledare: Ania Stoltz
Mediebyrå: MEC, projektledare: Eva Westesson
PR: Prat PR, Projektledare: Hannes Hultcrantz
Webb: Trigger Momentum Projektledare Ann-Sofie Olausson

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.