Reklam
Nestlés dundertabbe på Facebook
Publicerad: 26 mars 2010, 14:02
Det inte Greenpeace lyckades med fixade Nestlé själv.
I ett försök att mästra sin egen Facebookgrupp lyckades livsmedeljätten att få alla emot sig.
I förra veckan skrev vi om Greenpeace kampanj mot Nestlés användning av palmolja, som leder till skövling av regnskog, i bland annat chokladen Kit Kat. Kampanjen illustrerades med en otäck Youtubefilm. Enligt en kampanjblogg på Greenpeace försöker Nestlé att stoppa filmen. Om det stämmer är oklart men filmen ligger kvar på Youtube.
Det som upprört folk mest är att Nestlé försökt förklara bort sitt agerande. Och många har upptäckt att de kan skriva av sitt missnöje på Nestlés Facebookgrupp. Den senaste veckan har Facebooksidan fyllts med uppmaningar om bojkott, anklagelser och påhopp på Nestlé.
En del använder sig av förvanskade logotyper för bland Kit Kat, som blivit Killer, när de skriver inlägg på Nestlés sajt. Då gick en mindre genomtänkt moderator på Nestlés sajt ut och varnade de med fejkade Kit Kat-loggor som användarbild och skrev "To repeat: we welcome your comments, but please don't post using an altered version of any of our logos as your profile pic--they will be deleted."
Om inläggen varit upprörda tidigare blev det nu storm på Loggen. "Hey PR moron. Thanks you are doing a far better job than we could ever achieve in destroying your brand," och "It's not OK for people to use altered versions of your logos, but it's OK for you to alter the face of Indonesian rainforests? Wow!"