Reklam
Netflix väljer annonspartner – integritet och flexibilitet är i fokus
Publicerad: 14 juli 2022, 09:24
Foto: Elise Amendola
Netflix meddelar i dag att man kommer samarbeta med Microsoft för att skapa sitt reklamfinansierade erbjudande.
Netflix vill att AVOD-erbjudandet, alltså advertising-based video on demand, ska vara tillgängligt för konsumenter redan i slutet av året – man har alltså flyttat tidslinjen sedan man först tillkännagav att man skulle satsa på annonser. Först sa man ”inom två år”, men det gick alltså snabbare än så.
– Microsoft har förmågan att stötta alla våra annonsbehov, så vi kommer samarbeta för att bygga ett nytt annonsdrivet erbjudande. Viktigast av allt, Microsoft har den flexibilitet som krävs för att driva innovation över tid på både teknik- och försäljningssidan, samt ett starkt integritetsskydd för våra prenumeranter, säger Netflix operativa chef Greg Peters i ett uttalande.
I början var vice-vd:n Reed Hastings mycket tveksam till annoner i tjänsten, men han fick erkänna sig besegrad när Netflix meddelade att man tappat prenumeranter för första gången.
Förutom Microsoft var även Google och NBCUniversal ute efter att bli samarbetspartner med Netflix, men det blir alltså i huvudsak Microsoft - det är oklart om avtalet är exklusivt, skriver Adweek.
– Vid lanseringen kommer konsumenterna att ha fler alternativ att få tillgång till Netflix prisbelönta innehåll. Marknadsförare som söker till Microsoft för sina reklambehov kommer att ha tillgång till Netflix-publiken, säger Mikhail Parakhin, Microsofts chef för webbupplevelser, i ett uttalande.
– Vi är glada över att kunna erbjuda nya premiumvärden till vårt ekosystem av marknadsförare och partners samtidigt som vi hjälper Netflix att ge sina kunder fler valmöjligheter.
Forresters chefsanalytiker Joanna O'Connell kommenterar valet:
– Tur för Microsoft att man förvärvade Xandr, för innan dess skulle jag aldrig ha sett Microsoft som en meningsfull spelare i video- och strömningsreklamutrymmet. Men Xandr, å sin sida, har definitivt satsat på tv och video. Det är inget nytt, även om bolagets arv låg i programmatisk display. Netflix kommer att behöva hjälp med att bygga något från grunden och det är inte ett litet lyft. Xandrs historik kryssar av många av de rätta rutorna: lösningar för att tjäna pengar på programmatisk streaming, en helhetslösning kring avkastningshantering, annonsvisning, och mycket mer.
LÄS OCKSÅ: Netflix öppnar för reklamfinansierade abonnemang: ”Efterfrågan hos annonsörer är jättestor”