Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 maj 2017, 07:28
Kampanjen är den tredje delen av "The truth is hard to find" och visar hur amerikanska staten i allt högre grad mörkar offentliga dokument.
I slutet av februari gick New York Times, i samarbete med reklambyrån Droga5, ut med kampanjen "The truth is hard to find" där de påvisade vikten av undersökande journalistik. Kampanjen sågs som en reaktion mot Donald Trumps tillträde som president. Ansvarig mediebyrå såg till att kampanjen visades i Trumps favoritprogram Fox & Friends och fick därigenom presidenten att tweeta om saken, och på så vis massvis med räckvidd.
Den andra delen av kampanjen lyfte upp tidningens fotojournalistik.
Nu är tidningen tillbaka med den tredje delen av sannings-kampanjen. I en ny 30-sekundersspot beskriver Mark Mazzetti, redaktör för tidningens grävande journalistik, hur den amerikanska staten i allt högre grad döljer information i offentliga dokument.
Mazzetti hävdar att den allt högre graden av mörkande inte är nytt för Trump-administrationen utan har ökat under varje amerikanskt presidentstyre sedan 2001.
– Ingen annan medieorganisation än New York Times har gjort mer för allmänhetens rätt till information från federala, statliga och lokala ledningar, säger tidningens publisher Arthur Sulzberger Jr i ett uttalande.