Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nike gör baby-bootcamp – bakslag i sociala medier

Publicerad: 26 Juli 2016, 08:11

Ur Nike's film "Unlimited Future".

Foto: Kampanjfilm

Nike har de senaste två decennierna tagit avstånd från barnarbete. Kan en ny annons oavsiktligt ha förstört ställningstagandet?


Ämnen i artikeln:

NikeYoutubeKampanjVideo

Det är i en ny kampanjvideo på Youtube som Nike visar ett rum fyllt med idrottande bebisar som tennisproffset Serena Williams och fotbollstjärnan Neymar Jr. Bebisarna får höra skådespelaren Bobby Cannavale hålla ett brandtal om hur de ska lyckas i livet. Det är tal om ett ”baby bootcamp” inför OS som kör igång i augusti.

Videon har efter bara en dag nått nära 20 miljoner visningar på Youtube. Men Nike och reklambyrån Wieden + Kennedy hade nog inte räknat med att få sådan kritik på sociala medier.

Användare drar kopplingar till barnarbete och svältlöner. Detta eftersom Nike under 1990-talet var indragen i en barnarbetesskandal. Sedan 20 år tillbaka har Nike en praxis som förbjuder alla typer av barnarbete.

— Colin Dardis (@purelypoetry) 25 juli 2016@Nike You mean like your shoes aren't born, but made in Asian sweatshops? https://t.co/gH7xKX0ew6
— Ross Nelson (@RealRossNelson) 24 juli 2016@Nike looks like Nike taking advantage and exploiting children also now. They really will do anything for profit.
— Vicky Dilcock (@VickyDilcock) 25 juli 2016@RealRossNelson @Nike correct this is how orphans in Cebu Philippines r in the cot no interaction Obviously no research done on this video
— (((Ian Kershaw))) (@Iankershaw) 25 juli 2016Hey @Nike is this the factory where the shoes are made?
— nathan jones (@nathanjones4) 24 juli 2016@nike you employ child slave labour #fucknike
— Terrence Nowicki, Jr (@deephurting) 25 juli 2016@Nike "Time to get to work in the factory, kiddos! Them shoes ain't gonna sew themselves!" #justdoit

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

NikeYoutubeKampanjVideo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.