Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nike-reklamen avskräcker unga idrottare

Publicerad: 7 September 2015, 12:49

Just do it - Nike Sydkoreas nya reklamfilm.

Foto: YouTube

Nike i Sydkorea har gjort en reklamfilm där fotbollslegenden Lee Young-Pyo avskräcker unga idrottare från att lyckas. I slutändan handlar det om att bryta mot sociala normer och fortsätta kämpa.


Ämnen i artikeln:

NikeReklam

Den före detta fotbollsspelaren Lee Young-Pyo har huvudrollen i reklamfilmen där han i olika sammanhang åker runt och berättar för de unga koreanska atleterna att de kan sluta kämpa: ”det här kommer inte förändra någonting” och ”bara gör vad alla andra gör”. Det skriver Adweek.

Det här är extra kännbart i länder som Sydkorea, där kulturen definieras av starka sociala normer. Reklamfilmen ska uppmuntra ungdomar att ignorera dessa negativa tankar. I slutet av filmen ser man hur de övervinner frustationen och Lee Young-Pyos ansikte övergår till stolthet över deras prestationer.

Kampanjen är en del av Nikes Just do it-reklam och är gjord av Wieden + Kennedy Tokyo. Regissör är AG Rojas.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

NikeReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.