Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nike riktar sig till arabiska kvinnor – svensk regissör bakom filmerna

Publicerad: 25 Januari 2016, 10:24

Nike hyllar starka arabiska kvinnor i sin nya kampanj för Nike+ Training Club. Den svenske regissören Olof Lindh har skapat filmerna.


Ämnen i artikeln:

B-ReelNikeReklamfilmB-reel films

Appen Nike+ Training Club som lanserades i en arabiskspråkig version strax efter jul. Varumärket använder sig av tre kvinnliga idrottare som reklampelare i den nya kampanjen:

Amna al Haddad, tyngdlyftare från Förenade Arabemiraten som gör en satsning för att nå OS i Rio, Raha Moharrak, den första kvinnan från Saudiarabien att bestiga Mount Everest och den professionella tennisspelaren Fatma al Sabhani från Oman.

Syftet är att inspirera och peppa framförallt kvinnor i arabvärlden till träning. Filmerna är inspelade i Dubai och USA. Regissör är Olof Lindh på B-Reel Films.

– Det var en väldigt kul liten triologi av filmer att göra. Det är förstås tacksamt att arbeta med ett så fint varumärke som Nike och med så bra personer i alla led. Det svåraste var nog intervjuerna. Att lyssna på arabiska med ena örat och simultantolkad lite knackig engelska i andra örat och samtidigt försöka ställa någorlunda intelligenta motfrågor var en utmaning, säger han i en kommentar.

Teamet bakom filmerna
Produktionsbolag: B-Reel Films
Regissör: Olof Lindh
Fotograf: Jacob Møller
Producent: Johannes Åhlund
Klippare: Nils Andersson
Kund: Philip Jacobson, Nike

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.