Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nikes filmer slog Adidas

Publicerad: 15 Juli 2014, 10:49

Bild ur Nikes film "The last game".

Adidas är en av huvudsponsorerna till Fotbolls-VM. Men konkurrenten Nike vann slaget om den virala spridningen med sina filmer.


Ämnen i artikeln:

AdidasFotbolls-VM 2014Nike

Med drygt 240 miljoner visningar på sammanlagt åtta kampnjer är Nike VM:s stora vinnare. Detta enligt en analys som företaget Visible Meausures har gjort, och som refereras av Adage.

Flest tittare hade filmerna "Risk everything" och "The last game " med 122,2 respektive 97,1 miljoner visningar. Först på en fjärdeplats kommer Adidas film "The dream" med 45,9 miljoner virala tittare.

Sammanlagt genererade alla brandade filmer under VM hela 671 miljoner visningar, enligt Visible Meausures beräkningar. I detta avseende blev mästerskapet större än både OS och Super Bowl. Det genomsnittliga antalet visningar för VM-filmerna landar på 6,9 miljoner.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

AdidasFotbolls-VM 2014Nike

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.